Vd:n om Åhléns nya skönhetskedja: ”Vi ska bli en storspelare”

I vår lanseras Åhléns sitt nya koncept Beauty Bargain. Butiken i Frölunda torg och e-handeln är bara början. ”Vi för samtal med flera fastighetsägare”, avslöjar vd Caroline Hjelm-Cronstedt.
Annons:

Efter Åhléns Outlet vill varuhuskedjan växa med ytterligare koncept.

– Inom Åhléns så satsas det på många olika initiativ för att möta nya konsumentbeteenden. Beauty Bargain är en del av det, säger Caroline Hjelm-Cronstedt till Market.

Beauty Bargain är ett koncept för skönhet och välbefinnande.

– Det är ett område som växer stadigt där vi ser en möjlighet att locka nya kunder. Det kommer att vara ett fristående koncept och blir ett bra komplement till Åhléns.

Konceptet går ut på att erbjuda prisvärda produkter inom kategorin.

– Vi har utgått från tre kundbehov. Kunden vill ha en inspirerande och lustfylld shoppingupplevelse, det finns en stor prismedvetenhet och gränsen mellan fysisk butik och online suddas ut, därför är online en viktig del i satsningen. Det ska vara lustfyllt för både plånbok och sinne när du handlar, oavsett om du besöker butiken eller sitter hemma i soffan, säger Caroline Hjelm-Cronstedt.

Exakt hur butiken kommer att se ut kan hon inte säga i dag, utvecklingen av konceptet pågår fortfarande.

– Vi kommer att ha ett varierat sortiment som förändras regelbundet. Fokus ligger på hälsa och välbefinnande men vi kommer även ta in kringprodukter som sätter guldkant på tillvaron. Vi kommer att vara lyhörda och snabba i att växla sortiment regelbundet efter det kunden vill ha.

Caroline Hjelm-Cronstedt berättar att det både handlar om etablerade varumärken och överraskningar.

– Det ska alltid finnas ett skäl att komma till Beuty Bargain och kolla vilka bargains vi har i dag.

Tanken är att olika produkter ska lyftas fram som bargains till bra priser där kunden ska känna att den gjort ett riktigt bra köp.

– Det kan handla om saker ur det ordinarie sortimentet eller något som vi har tillfälligt.

Den första butiken öppnar i Frölunda Torg, utanför Göteborg, senare i vår.

– Det är ett bra centrum med ett stort upptagningsområde där det händer mycket. Det känns jättebra att öppna vår första butik, säger Caroline Hjelm-Cronstedt.

Kort därefter lanseras e-handel. Sedan blir det fler butiker.

– Först ska vi utvärdera. Men vi har en expansionsstrategi och för samtal med flera fastighetsägare.

Caroline Hjelm-Cronstedt berättar att Beauty Bargain vill öppna i citylägen eller i väletablerade gallerior.

– Vi vill inte öppna i handelslägen dit du behöver ta bilen.

Hur många butiker ser du utrymme för?
– Det beror på hur e-handeln utvecklas. Vi måste utvärdera och se hur stor den blir. Men vi vill bli en storspelare.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...