Varuhusverksamheten tynger RNB – resultatet sju miljoner sämre

RNB tappade försäljning under senaste kvartalet. Det är varuhusverksamheten som tynger koncernen. Försäljningen i NK i Stockholm sjönk med 8,1 procent.
Text: Daniel Norman
Annons:

RNB omsatte 589 miljoner kronor under det andra kvartalet på det brutna räkenskapsåret, december 2017 till februari 2018. 

Den jämförbara försäljningen sjönk med 1,5 procent. 

– Vi är inte nöjda med att rapportera om försäljningsminskningar med -0,6 procent och -1,5 procent i Sverige för jämförbara enheter. Men jämfört med Stilindex som i kvartalet var ned -6,4 procent ser vi ett fint kvitto på att konsumenten attraheras av våra varumärkeskoncept och kollektioner, säger vd och koncernchef Magnus Håkansson. 

Rörelseresultatet är också sämre än för ett år sedan.

– Rörelseresultatet på fyra miljoner kronor är knappt sju miljoner lägre än föregående år där försämringen inom Department & Stores står för mer än hela resultatnedgången, säger Magnus Håkansson. 

Det är just Department & Stores, verksamheten vid NK-varuhusen i Göteborg och Stockholm som tynger RNB. 

Nettoomsättningen sjönk med 6,9 procent till 258 miljoner kronor, vid NK i Stockholm sjönk försäljningen med 8,1 procent.

Rörelseresultatet halverades jämfört med samma period i fjol och landade på nio miljoner kronor. 

– Till skillnad från Polarn o Pyret och Brothers saknas en e-handel för att kompensera för den generellt svaga utvecklingen för fysiska butiker, säger Magnus Håkansson. 

Som Market berättat tidigare ska NK-varuhuset i Stockholm få ett rejält lyft, även i Göteborg görs satsningar. . 

– Det krävs motsvarande radikala utveckling av e-handel och digital kommunikation för att återfå full konkurrenskraft i verksamheten, säger Magnus Håkansson. 

Polarn o Pyrets omsättning steg från 185 miljoner kronor i fjol till 196 miljoner kronor i år. Den jämförbara försäljningen växte med 5,3 procent. 

– Framför allt går e-handeln starkt med +42 procent under kvartalet och utgjorde 17 procent av kvartalets försäljning. 

Kedjans rörelseresultat förbättrades med fem miljoner från förra året till tolv miljoner kronor. 

Även Brothers växte. Nettoomsättningen steg med fyra miljoner kronor till 132 miljoner kronor. Den jämförbara försäljningen ökade med 1,2 procent. 

Kedjan gjorde under kvartalet en rörelseförlust på tre miljoner kronor. 

– Det är dock bättre än motsvarande kvartal föregående år, säger Magnus Håkansson. 

Då var det en miljon sämre. 

E-handelssatsningen Man of a kind omsatte tre miljoner kronor under perioden, en förbättring med två miljoner kronor från samma kvartal i fjol. Verksamheten gör en rörelseförlust på tre miljoner kronor vilket är en förbättring med en miljon från för ett år sedan. 

 

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...