Varuhusjätten Debenhams i spillror – modeaktör köper varumärket

E-handlaren Bohoo Group har köpt Debenhams – men inte de fysiska varuhusen. Affären omfattar namnet Debenhams, e-handel och egna varumärken.
Annons:
Text: Kalle Östgren
Annons:

Den brittiska nätmodeaktören Bohoo Group har betalat 55 miljoner brittiska pund för dessa tillgångar. Bohoo tar över i och med starten av den forna varuhusjättens nya räkenskapsår, som börjar den 1 mars. Detta uppger flera brittiska källor.

Köpet uppges ha mötts av förvåning inom den brittiska handeln, efter att flera andra aktörer, bland andra JD Sports och Sports Direct, visat intresse i tidigare skeden.

Affären innebär att den 242-åriga kedjans kvarvarande 118 varuhus kommer stängas på sikt och det bedöms som mindre troligt att någon större del av de nuvarande cirka 12 000 medarbetarna kan få fortsatta anställningar.

Planen uppges vara att relansera Debenhams e-handel  via Boohoos plattform under våren.

“Vi är glada över att ha säkrat framtiden för detta fina varumärke och att ha skapat möjlighet för en ny affärsverksamhet under Debenhams-märket att skapas i en ny form bortom pandemin”, kommenterar Geoff Rowley, som arbetar med konkursen på uppdrag av konsultföretaget FRP Advisory.

Bohoo Group uppges planera att framöver lägga till nya kategorier för att göra Debenhams till en marknadsplats för mode, sport och heminredning.

Sedan Debenhams försattes i rekonstruktion i april har kommentarerna varit mycket dystra. Under en hearing i Insolvency and Companies Court i går beskrev domaren Daniel Schaffer företaget som “ett roderlöst skepp som driver på en ocean av insolvens”.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...