Foto: Shutterstock

Varuhusen får vänta – Ikea intar mångmiljonstaden digitalt först

Ikea tar nästa kliv i Indien. När möbeljätten kliver in i mångmiljonstaden Mumbai får e-handeln visa vägen. ”Ung befolkning som i hög grad är digitaliserad”, säger Ikea-chefen Per Hörnell.
Text: Daniel Norman
Annons:

I förra veckan lanserade Ikea e-handel i Mumbai. Under kommande verksamhetsår ska staden även få ett traditionellt varuhus. Onlinesatsningen får visa vägen. Det här är första gången Ikea testar det greppet i större skala.

– Vi har en målsättning att nå hundra miljoner människor i Indien innan 2022. För att nå den räckvidden är e-handeln naturligtvis en stor del av approachen. Vi ser också på kundens beteende. I Delhi, Mumbai och Bangalore är det verkligen en ung befolkning som i hög grad är digitaliserad. Det finns ett konsumentbeteende i dag där man i väldigt stor utsträckning förlitar sig på mobiltelefonen och e-handel, säger områdeschefen Per Hörnell till Smålandsposten.

På sikt tror han att Ikea kan ha två till tre traditionella varuhus i mångmiljonstaden och fyra till fem mindre butiker.

För ett år sedan öppnade Ikea sitt första varuhus i Indien, det ligger i Hyderabad, som också får e-handel inom kort.

Även Pune, Bangalore och Dehli ska få e-handel inom de närmaste två åren.

Huruvida Ikea kommer att välja modellen med e-handeln först på fler marknader kan Per Hörnell inte svara på.

– Jag skulle nog se det som att e-handel är ett komplement till de fysiska formaten, där de tillsammans ger en helhet som är den approach vi driver. Sen ser vi att nästa alla större städer har knappheten på tid gemensamt. Där är e-handel något som gör oss mer tillgängliga, säger han till tidningen.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...