Foto: Shutterstock

Varmt semesterväder och högre priser gynnade matbutikerna

Det fina semestervädret hade en positiv påverkan på försäljningen i dagligvaruhandeln som ökade med 3,5 procent i juli 2019 jämfört med samma månad föregående år. Men ökningen är också en effekt av de stigande livsmedelspriserna.
Annons:
Text: Susan Berzelius
Annons:

Den fysiska butiksförsäljningen ökade med 3,2 procent medan e-handeln steg med hela 33,4 procent visar Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel och HUI.

– Dagligvaruhandeln har gått starkt under juli men vi ser nog också en effekt av ökade priser på en rad livsmedel, vilket även framgick av SCB:s inflationssiffror för månaden, säger Daniel Liljeberg, näringspolitiskt ansvarig på Svensk Dagligvaruhandel.

Under de senaste tolv månaderna har den totala försäljningen ökat med 2,6 procent. Butikshandeln med 2,2 procent och e-handeln med 22,7 procent.

– Ungefär hälften av de livsmedel som säljs är importerade och inom vissa kategorier är importen dominerande. En försvagning av den svenska kronan får därför ett tydligt genomslag på priserna på varor som hushållen köper, säger Daniel Liljeberg.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...