Foto: Pontus Edman

Världens största retailmässa invigd: ”Vi måste förändra vårt tankesätt”

Marknad med lokalodlat, mathall med trendig mat och sportaktivitetshall. Det är något av det som kan få konsumenterna att återvända till köpcentrumen. Det visar en amerikansk undersökning som presenterades på eventet NRF Retail Big Show.
Text: Thomas Karlsson
Annons:

– Att säga att handeln har kommit tillbaka igen är fel – handeln har aldrig varit på väg ut, sade Chris Baldwin, ordförande för den amerikanska detaljhandelsorganisationen National Retail Federation, NRF, när han på söndagsmorgonen amerikansk tid invigdes årets upplaga av världens största konferens och mässa för detaljhandeln, NRF Retail Show.

37 000 besökare från 99 länder förväntas strömma till under tre dagar för att lyssna på mer än 200 seminarier och besöka drygt 700 utställare som visar det senaste för retailbranschen.

En återkommande fråga under konferensens första dag var hur man får kunderna att vilja komma tillbaka till de fysiska butikerna. För någon butiksdöd är det egentligen inte tal om, både kedjor och e-handlare fortsätter att satsa på att öppna nya butiker.

– Varje år minskar antalet butiksbesök med tio procent i USA, sade Lee Peterson från analys-och strategiföretaget WP Partner.

Chris Baldwin, ordförande för National Retail Federation (NRF), invigde mässan.

De har nyligen genomfört en undersökning bland amerikanska konsumenter om vad de skulle önska för att verkligen vilja återkomma till de allt mer folktomma köpcentrumen.

På första plats kommer en ”farmers market”, en form av Bondens marknad där lokala odlare dagligen kan sälja sina produkter. Därefter kommer en ”food hall”, som till skillnad från de flesta ”food courts” säljer nylagad, trendig mat med inspiration från hela världen.

En inomhus sporthall för olika aktiviteter kommer på tredje plats. På listan finns också grönområden, gym och fitness center, hämtningsställen för e-handel, fler pop up-butiker och showroombutiker.

– Butiksshoppingen är definitivt inte död än. Men vi måste förändra vårt tankesätt när vi planerar efter hur vi tror att konsumenterna vill ha det, sade Lee Peterson.

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...