Foto: Lasse Fredriksson

Vårkänslor i modehandeln – försäljningen steg när solen tittade fram

Solen sken över modehandeln i februari med försäljningsökningar av både kläder och skor. ”Det tidiga vårvädret gav extra fart”, säger branschordförande Mikael Sandström.
Text: Daniel Norman
Annons:

Försäljningen av kläder i fysiska butiker och deras e-handel steg med 2,5 procent i februari, mätt i jämförbara enheter och i löpande priser. Det jämfört med samma månad i fjol.

Skohandeln visade upp en tillväxt på 4,7 procent.

Det visar Stilindex från Svensk Handel Stil.

– Det tidiga vårvädret gav extra fart åt modehandeln. Visserligen var svaga jämförelsesiffror en bidragande orsak till uppgången i februari, men vi gläder oss åt en något starkare försäljning, säger Mikael Sandström, ordförande för Svensk Handel Stil.

Han berättar att avslutet på månaden var extra bra.

– Mycket tack vare det tidiga vårbesöket, men lönen utbetalades efter veckoslutet, vilket normalt borde dra ner försäljningen.

Hittills i år har försäljningen av kläder stigit med 0,6 procent, skoförsäljningen med 7,8 procent.

– Även mars i år bör visa en positiv utveckling, bland annat för att också de har svaga jämförelsesiffror. En orsak är att påsken inföll under månaden förra året och det brukar vara negativt för sällanköpshandeln, säger Mikael Sandström.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...