Foto: Shutterstock

Vårkänslor i handeln – optimismen stiger när vårsäsongen drar igång

”Det råder våroptimism i handeln”. Det konstaterar Svensk Handels vd Karin Johansson efter senaste Handelsbarometern där handlarna är mer positiva.
Text: Daniel Norman
Annons:

Framtidsindikatorn

  • Ett index baserat på förväntningar kring försäljning, antal anställda och lönsamhet med ett neutralt värde på 100. 

Framtidsindikatorn i de fysiska butikerna stiger med fem enheter till 95,1 i april.

– Det råder våroptimism i handeln efter flera tröga månader. Butikerna är laddade med nytt sortiment och kunderna behöver rusta sig inför utomhussäsongen. Det kan ge en välbehövlig andningspaus i den digitala transformation som handeln går igenom, säger Karin Johansson. 

Handlarna tror på ökad försäljning (+7,7), ökat antal anställda (+5,1) och ökad lönsamhet (2,1).  

Optimismen stiger både inom dagligvaru- och sällanköpshandeln. Det är främst förväntningarna på handeln i stort som ökar, de på den egna butiken sjunker med 0,3 enheter. 

Inom e-handel stiger Framtidsindikatorn med 0,6 enheter till 118,3. Även e-handlarna tror på ökad försäljning (+1,6), ökat antal anställda (+5,1) och ökad lönsamhet (+2,1). 

– Tillväxten i handeln sker på nätet och optimismen bland e-handlarna är stark. Konkurrensen är tuff men potentialen för att nå nya kunden är enorm, säger Karin Johansson. 

Samma ämne:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...