Vägen till kunderna går via maten – nu ska Axel Johnson-koncernen sudda ut gränser

Vägen till kunderna går via maten. Det menar Axel Johnsons affärsutvecklingschef Jacob Wall som hoppas på mer samarbeten över gränserna inom Axel Johnson-koncernen. ”Inom dagligvarukedjorna är köpfrekvensen väldigt hög, och det måste vi utnyttja”, säger han.
Text: Pontus Edman
Annons:

Flera bolag i Axel Johnson-koncernen kämpar med lönsamheten och det är ingen hemlighet att Åhléns, Lagerhaus, Kicks och Filippa K stänger butiker i takt med den ökade digitaliseringen.

Koncernens fokus på e-handeln är stort.

– Under de senaste 2,5 åren har vi bytt ledning i samtliga våra bolag för att få en mer digital profil. Vi har också förvärvat närmare 50 bolag, bara ett av dem bedriver fysisk handel. Det säger en hel del om hur vi tänker, säger Jacob Wall.

Just nu kommer närmare 20 procent av koncernens omsättning från nätet – och det förväntas öka.

Vägen dit? Via maten.

– Våra bolag måste samarbeta mer över gränserna, både vad gäller våra egna bolag men också med externa bolag. Men jag är övertygad om att dagligvaruhandeln blir helt avgörande för denna resa. Se bara på Alibaba, det finns såklart en anledning att de köper in sig i varenda detaljhandelsaktör i hela Kina, säger han.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...