Foto: Fanny Hällegårdh

Utvidgad hamnstrejk – då styr Axfood om transporterna: ”Mycket extrajobb”

Med största sannolikhet bryter en stor hamnstrejk ut i natt. Nu styr Axfood om sin logistik. ”Vi tar in varorna med lastbil från Tyskland”, säger presschef Claes Salomonsson.
Text: Pontus Edman
Annons:

I natt blir, om inget oväntat händer, Hamnarbetarförbundets varslade storstrejk verklighet. I så fall kommer Göteborgs hamn att sättas ur spel, något som får stora konsekvenser för dagligvarukedjorna.

Axfood har redan agerat och styrt om logistiken från båt till lastbil.

– De varor som normalt kommer med fartyg till RO/RO-hamnen går i stället med lastbil genom Tyskland och upp till Sverige. Containertrafiken har längre ledtider så där ser vi nu på vilken lösning vi vidtar beroende på hur långvarig konflikten blir. En tänkbar lösning vore att lossa godset i Gent och ta det med lastbil därifrån, säger Claes Salomonsson.

Målet är att konsumenterna inte ska märka av strejken.

– Men det beror ju såklart på hur lång strejken blir. I det korta perspektivet ska konsumenten inte drabbas alls, varken av brist på varor eller högre matpriser.

Hur stora omkostnader har ni på grund av detta?
– Det innebär förstås mycket extrajobb för att lösa logistiken, men också ökade kostnader samt ökad klimatpåverkan. Det senare är förstås inte bra ur ett hållbarhetsperspektiv och vårt hållbarhetsarbete, säger Claes Salomonsson.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...