Foto: Foto: Andreas Heneborn

Utskällda H&M levererar inte – tappade försäljning under fjärde kvartalet

H&M tappade försäljning under fjärde kvartalet. Totalt sett, under hela 2017, ökade försäljningen med måttliga tre procent. ”Betydligt under våra förväntningar”, säger vd Karl-Johan Persson.
Text: Daniel Norman
Annons:

Under fjärde kvartalet på H&M:s brutna räkenskapsår, 1 september till 30 november, sjönk H&M:s försäljning med två procent i lokala valutor jämfört med samma period föregående år. 

– Försäljningen online och för våra nyare varumärken utvecklades väl, medan försäljningen i våra fysiska H&M-butiker var svag, konstaterar Karl-Johan Persson. 

Han pekar på att detta speglar ett förändrat kundbeteende där en stor del av handeln har flyttat online. 

– Försäljningsutvecklingen påverkades också av en viss obalans i delar av H&M-varumärkets sortimentssammansättning. 

Sett till helåret ökade kedjan emellertid försäljningen. Tilläggas ska att antalet butiker var 388 fler vi räkenskapsårets utgång. 

– Vi nådde en tillväxt på tre procent, vilket är  betydligt under våra förväntningar, säger Karl-Johan Persson. 

Även resultatmässigt var 2017 ett tufft år för H&M. Under fjärde kvartalet försämrades rörelseresultatet från 7,3 miljarder 2016 till 4,8 miljarder 2017., för helåret från 23,8 miljarder 2015/16 till 20,5 miljarder 2016/17. 

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...