”Utrusta hållbarhetschefen med rött kort och extra mandat”

INFÖR RETAIL AWARDS 2020 – ÅRETS HÅLLBARA RETAILFÖRETAG. Använd digitala verktyg och gör det enkelt för kunden att välja hållbart. Det säger Louise König, chef för hållbar affärsutveckling på samhällsbyggarkonsultföretaget Ramboll.
Annons:
Text: Helen Preutz
Annons:

Nominera till Årets hållbara retailföretag

Årets hållbara retailföretag arbetar aktivt med hållbarhet i verksamheten och i sin värdekedja – både mot leverantörer och mot kund. Genom affärsmodeller, metoder, ledarskap och samarbeten skapas värde ur flera perspektiv: ekonomiskt, miljömässigt och socialt. Utmärkelsen Årets hållbara retailföretag ska inspirera andra företag att arbeta mer med hållbarhetsfrågorna.
Läs mer om kriterierna och anmäl ditt bidrag på www.retailawards.se
Sista anmälningsdag är 31 januari.

Med ett förflutet som hållbarhetschef på bland annat Coop, KF och Ikea är Louise König van att möta kunden direkt och har ofta haft rollen som ”grön intraprenör”.

På Ikea började hon i slutet av 1990-talet då hållbarhet var ett nytt begrepp.

– Man arbetade fortfarande utifrån miljö och kvalitet. Även på Coop var jag med och tog ut riktning, strategi och tydliga målsättningar för hållbarhetsarbete för resan mot ett hållbart Coop med kund i fokus.

Enligt Louise König präglas retail i dag av en otydlighet som gör det svårt för kunden att göra hållbara val – både online och i fysisk butik.

– Information om hållbarhet och hållbara produkter och tjänster ska finnas där kunden är – i mötet, på kvittot, i kassan, på mejl eller sms. Och när kunden frågar ska man få ett ordentligt svar, inte hänvisas till huvudkontoret eller endast få färdigskrivna svar.

Ett gott bemötande lönar sig, då kunden troligtvis kommer att berätta om det, resonerar hon.

Detaljisterna bör även bli bättre på att utnyttja digitala verktyg för att driva hållbarhetsarbetet, anser hon.

– Detaljisterna måste se affärspotentialen och koppla ihop försäljning och data och göra hållbarhet mer datadrivet. Möjligheterna finns men de används mest för att driva traditionell försäljning.

”Information om hållbarhet och hållbara produkter och tjänster ska finnas där kunden är – i mötet, på kvittot, i kassan, på mejl eller sms”, säger Louise König.

Många har en hållbarhetsredovisning, men lever man upp till den i praktiken?
– Det man skriver och pratar om gör man i många fall. Sedan kan man fråga sig om man gör tillräckligt i förhållande till sin storlek, till de problem vi står inför och om hållbarhetsarbetet är tillräckligt långsiktigt. Passar vår affärsmodell för 1,5-gradersmålet?

Hållbarhet är en komplex fråga som bör tacklas utifrån internationella ramverk som tydliggör målsättningen som en del av affärsplanen, anser Louise König.

Traditionella affärsplaner måste utmanas och alla vd:ar bör därför utrusta sina hållbarhetschefer med ”rött kort” och ett mandat utöver det vanliga.

– Hållbarhetschefen borde få vara en person som kan säga ifrån och ge rött kort, visa på behovet av intern aktivism och få utmana.

I kombination måste man våga driva parallella affärsmodeller, tills man hittar en långsiktig hållbar lösning, anser hon.

– Man måste både sälja konventionella produkter och hållbara, men stegvis växla över. There’s no business on a dead planet.

Samma ämne:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...