Usupso gör entré i Sverige – här är planen: ”Vi siktar på 20 butiker nästa år”

Japanska snabbväxaren har klivit in med en första butik i Malmö. Usupsos plan sträcker sig längre än så. ”Vi börjar i Skåne och kommer att fortsätta växa”, säger franchisetagaren Han Li till Market.
Text: Kalle Östgren
Annons:

Usupso öppnade sin första butik i Sverige – och Skandinavien – i måndags.

Med en butik på 200 kvadratmeter gör varumärket entré i Triangeln i Malmö.

Usupso profilerar sig med en brett sortiment med bland annat mobiltillbehör, kläder, accessoarer, sportartiklar, heminredning, husgeråd och kosmetika.

Intresset har överträffat ägarens förväntningar.

– Över förväntan. Vi är överraskade över försäljningen, många produkter har sålt slut och vi måste snabbt fylla på. Vi hade inte planerat för ett så stort intresse och väntar på nya varor via flyg, säger Han Li, franchisetagare för konceptet i Sverige.

Vad har sålt bäst under den första veckan?

– Sminkutrustning, badmössor och väskor har gått allra bäst.

Usupso, som grundades i Tokyo 2013, expanderar kraftigt internationellt och har i dag cirka 1 000 butiker i mer än 50 länder världen över.

Kedjan planerar fortsatt utrullning också i Sverige.

– Usupso ska definitivt växa i Sverige. Vår plan är att först lansera varumärket i Skåne och sedan fortsätta expansionen. Vi vill testa konceptet och i alla fall se ett resultat från ett första kvartal för att se om vi behöver justera något innan vi fortsätter.

SVENSKT INTÅG. Usupso har öppnat sin första butik i Sverige i Triangeln i Malmö. Butikerna har ett brett sortiment inom bland annat mode, skönhet och hemelektronik.
SVENSKT INTÅG. Usupso har öppnat sin första butik i Sverige i Triangeln i Malmö. Butikerna har ett brett sortiment inom bland annat mode, skönhet och hemelektronik.
SVENSKT INTÅG. Usupso har öppnat sin första butik i Sverige i Triangeln i Malmö. Butikerna har ett brett sortiment inom bland annat mode, skönhet och hemelektronik.
SVENSKT INTÅG. Usupso har öppnat sin första butik i Sverige i Triangeln i Malmö. Butikerna har ett brett sortiment inom bland annat mode, skönhet och hemelektronik.
SVENSKT INTÅG. Usupso har öppnat sin första butik i Sverige i Triangeln i Malmö. Butikerna har ett brett sortiment inom bland annat mode, skönhet och hemelektronik.

Vilka orter står på tur?

– Vi tittar på lägen i Lund och Helsingborg i ett första läge. Sedan är planen att fortsätta expansionen till Göteborg, Stockholm och Malmö med omnejd. Och jag bedömer att det är relativt enkelt att hitta lägen eftersom vårt koncept är mindre butiker på 150-200 kvadratmeter.

Hur ser planen i Sverige ut på sikt?

– Vår plan är att ha cirka 20 butiker i Sverige under nästa år, säger Han Li till Market.

Josefine Werner, butiksansvarig i Triangeln:

– Vi är de första att ta Usupso till Europa. Vi säljer det senaste från Japan, allt från teknik till nallar och skönhetsprodukter, och har fått väldigt bra respons under de dagar som vi haft öppet hittills. Planen är helt klart att expandera. Vi håller ögonen bland annat på Emporia, Mobilia och Nova Lund. Först ska vi dock se till att vår första butik blir riktigt bra. Tanken är att redan nästa år ska vi ha närmare 20 butiker runt om i Skåne. Därefter väntar resten av Sverige.

Robert Felczak, chef för Vasakronans köpcentrum Triangeln, är postiv till etableringen.

– Vi är glada över att ha dem här, det är spännande att få in en ny aktör och ett nytt varumärke. Jag vill beskriva kedjan som en ”asiatisk variant av Normal och Flying Tiger” som lockar med en färglad och lekfull blandning av små saker för hemmet i en lägre prisklass och med ett mer öppet kundvarv än konkurrenternas.

Är inte sortimentet just det många köper online från de stora asiatiska plattformarna? Hur klarar sig konceptet i konkurrensen med e-handeln?

– Jag ser det spontana och tillgängligheten som den stora styrkan. Det handlar mycket om lustfylld shopping, att hitta roliga saker till bra priser och få dem direkt.

Robert Felczak ser Usupso som ett bra komplement i Triangelns butikmix.

– Vi är ett innerstadscentrum vid en trafikhub, med ett läge ovanpå Triangelns tågstation med 24 000 resande per dag och intill busscentralen med nära 9 000 dagliga resenärer. Med kombinationen stora, snabba kundströmmar under veckorna i kombination med mer destinationsshopping under helgerna är lustshopping hos Usupso, Normal och Flying Tiger, som också finns här, attraktivt tillsammans med vårt övriga utbud.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...