Ur & Penns butiksoffensiv: ”Fortfarande störst volym och lönsamhet”

E-handeln växer. Men Ur & Penn satsar också på sina fysiska butiker genom nyöppningar och uppgraderingar. ”För vår kund är butiken viktig”, säger vd.
Text: Daniel Norman
Annons:

I går kunde Market rapportera att Ur & Penn har öppnat en butik i Väsby centrum. 

Kedjan befinner sig i en expansionsfas, berättar vd Abed Al Saffar. 

– Hittills i år har vi vuxit med fyra butiker. Alla de nya butikerna har gått väldigt starkt. Nästa vecka slår vi upp portarna till en ny butik i Tampere, Finland, öppnar en flyttad i Malmö och tar första spadtaget för en ny etablering i Trelleborg, säger han till Market. 

Han ser potential för fler Ur & Penn-butiker. 

– Vi har en lång historia av att sälja på större orter och köpcentrum, men har testat och kan konstatera att det även går bra på mindre orter. Det öppnar stora möjligheter för expansion. Men vi är noggranna och går bara in i lägen som vi tror på. 

Abed Al Saffar berättar att kedjan nyligen öppnade en butik i Angered centrum. 

– Det är ett center som jag skulle gissa inte ligger på så många etableringschefers önskelista, men den butiken har seglat upp bland våra toppresterare. 

Ur & Penn bygger om befintliga butiker enligt det nya konceptet.

Kedjan investerar också i befintligt butiksnät. I år har två butiker konverterats till det nya butikskonceptet, 

– Vi började förra året och har hittills totalrenoverat cirka 20 butiker, säger Abed Al Saffar. 

Varför gör ni den här satsningen på fysiska butiker? 
– För vår kund är butiken viktig. Man kommer ofta in för att spontanshoppa eller ta del av våra tjänster. Vi har alltid kunder som hänger på låset. Hos oss växer givetvis e-handeln stark, men det är fortfarande i den fysiska butiken som vi har absolut störst volym och lönsamhet. 

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...