Uppstickarna snuvar den etablerade handeln på miljarder: ”The winner takes it all”

INFÖR RETAIL AWARDS 2020– ÅRETS E-HANDEL. E-handeln knycker miljarder från den etablerade handeln. Enligt e-handelsexperten Moon-Suck Song är det självklart, att den som kan leverera varan snabbast till lägst pris och med minsta möjliga insats från kunden, är vinnaren. ”The winner takes it all. Och det finns inte så mycket plats för tvåan, trean och fyran”, säger han.
Annons:
Text: Helen Preutz
Annons:

Nominera till årets e-handel

  • Årets e-handel visar på framgångsrik, säker och kundvänlig handel som utnyttjar digitala kanalers fulla potential. Här visar man på nytänkande och professionalism inom svensk e-handel.
  • Läs mer om kriterierna och anmäl ditt bidrag på www.retailawards.se

Sista anmälningsdag är 31 januari.

Enligt Moon-Suck Song, e-handelsexpert och vd på Panagora, är förklaringen enkel och består av en rad framgångsfaktorer, varav den första och viktigaste är priset.

– Ingen vill betala mer om man inte behöver. Både Boozt och Sportamore är väldigt bra på pris.

Den andra faktorn är nästan lika viktig och stavas tillgänglighet.

– Både Boozt och Sportamore finns tillgängliga dygnet runt, medan traditionella butiker har begränsade öppettider. Svenskarna handlar mest på söndagskvällar då traditionella butiker inte har öppet.

En tredje framgångsfaktor för e-handlarna är koncentrationen i storstadsregionerna Stockholm, Malmö och Göteborg, vilket ger tillgång till väl utvecklad logistik och snabba leveranser.

– Nya snabba last mile-leverantörer som Airmee och Budbee, aktörer som levererar till dörren, sparar energi för kunden.

Vad blir e-handelns nästa stora utmaningar?

Johan Schiptjenko, kommersiell chef, Genesis IT:

– Till att börja med finns det ett antal hygienfaktorer som bara måste fungera: Enkla betallösningar, mobilvänligt, flera produktbilder på varorna. Basic! En stor utmaning är att erbjuda leveransalternativ där kunderna kan få sina produkter där de befinner sig.
– Ytterligare utmaningar kommer när e-handlare öppnar egna butiker. De behöver då skapa flexibla lösningar i de fysiska butikerna.
– Detta görs med mobila kassor och enkel självutcheckning. Dessa
lösningar kommer dock att ersättas av ”Fysisk e-handel”. Det innebär
att kunden har själva kassan i sin egen mobil, som hen både kan skanna och betala med.
– Många butikskassor,
oavsett om de är stationära eller mobila, kommer att försvinna och ersättas av just kundkassan, en iFenix-app.

En fjärde faktor som, enligt Moon-Suck Song, bidrar till e-handlarnas snabba tillväxt är att e-handelsbolag värderas högre än fysiska handlare.

– Det är bara att gå till dig själv. Vilken häst skulle du satsa på?

Utöver tid, pengar, energi och värdering är en femte framgångsfaktor för e-handlarna en väl utvecklad kommunikationsstrategi på nätet.

–Ju fler sätt du kan kommunicera på via nätet, desto större chans att folk kommer att handla hos dig.

Enligt Moon-Suck Song har såväl Zalando som Boozt och Sportamore lyckats med alla de nämnda variablerna. Dessutom har de stora centrallager i stället för att ha varorna utspridda i landet.

– Ett lager och en nätbutik ger en lägre pick and pack-kostnad och bättre kontroll på lagret. Ska du lägga till flera marknader är det mycket lättare om du har en centraliserad affär.

I framtiden tror Moon-Suck Song att den tekniska utvecklingen, och inte minst utrullningen av 5G-nätverket, kommer att snabba på omställningen till e-handlarnas fördel.

– Det har tagit 20 år för e-handeln att ta 10 procent av marknaden. Det som hände på 20 år kommer att hända igen, men det kommer att hända på 5 år.

Samma ämne:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...