Foto: Foto: Bigstock

Unga dissar mobila annonser

Unga tittar på tv och film digitalt och mobilt – men vill inte se annonser. Det visar studien ”Digital Democracy Survey”.
Annons:
Text: Kalle Östgren
Annons:

Unga tv-konsumenter tittar mycket på streamat innehåll, men en stor majoritet stänger av och klickar bort om innehållet följs av annonser.

Deloittes undersökning “Digital Democracy Survey”, som genomförts bland unga i USA, visar att 80 procent stänger av digitala annonser kopplade till film- och tv-inslag.

70 procent av de unga tittarna betecknar mobila annonser som ”irrelevanta”.

Undersökningen ger ytterligare ett kvitto på att vilja att blockera annonser med hjälp av adblockers är ett viktigt inslag i ungas medievanor, nästan varannan ung i undersökningen svarar att man blockar annonser.

Resultatet visar samtidigt att nästan hälften (46 procent) av ungdomarna säger att de ägnar mer uppmärksamhet åt annonser med ett ”skip-alternativ”.

Traditionellt tv-tittande dominerar fortfarande mediekonsumtionen i undersökningen, som också visar hur dominerande ”second screen-beteendet” är.

I praktiken alla (99 procent) av ungdomarna som medverkat i undersökningen uppger att de ”multitaskar” med att sms:a, surfa, läsa mail eller kolla sociala uppdateringar i en annan enhet – laptop, läsplatta eller mobil – samtidigt som de tittar på tv.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...