Foto: Shutterstock

Undersökning: Var fjärde produkt som reas ut har fått högre pris under hösten

27 procent av produkterna som reas ut under Black Friday har priserna höjts under hösten. Det visar en undersökning som Pricerunner gjort.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

Kategorierna med högst andel bluffreor

  1. Camping och friluftsliv (77%)
  2. Barnskor (61%)
  3. Barnkläder (59%)
  4. Väskor (57%)
  5. Heminredning (56%)
  6. Skor (53%)
  7. Kastruller och stekpannor (51%)
  8. Möbler (49%)
  9. Spishällar (47%)
  10. Kökstillbehör (47%)

Källa: Pricerunner

– Det är otroligt mycket bra dealar på Black Friday. Men samtidigt ska man se upp för bluffreorna. En av fyra erbjudanden är produkter som först höjts i pris, för att sedan reas ut, säger Pricerunners vd Nicklas Storåkers i en kommentar.

Pricerunner har under natten mot fredag analyserat reapriserna på 33 000 produkter från närmare 50 av de största butikerna.

27 procent av alla produkter som reas ut har prishöjts under hösten.

– De flesta butikerna sköter sig, men det finns hårresande exempel på bluffreor, säger Niklas Storåkers.

Det finns mycket att fynda under Black Friday. 26 procent av produkterna har lägre pris, där de kunden i genomsnitt får betala 18 procent av vad de kostade för en vecka sedan.

– På Black Friday 2018 var 22 procent av produkterna nedsatta i pris. Den genomsnittliga prissänkningen var då 17 procent, säger Niklas Storåkers. 

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...