Undersökning: Var femte svensk konsument bojkottar Amazon

Sedan Amazon klev in i Sverige i höstas har det varit tyst kring e-handelsjätten. Inträdet har inte satt något större avtryck på de svenska konsumenterna – utan har i stället väckt en motreaktion, visar en ny undersökning.
Annons:
Text: Mikael Sydner
Annons:

Mer än en femtedel av de svenska konsumenterna (drygt 21 procent) har valt att bojkotta Amazons nätbutik – med motiveringen att företaget tar marknadsutrymme från lokala företag. 

Det visar en undersökning som genomförts av Bilendi på uppdrag av teknikföretaget Qvik. En elektronisk enkät besvarades i mitten av mars av 1 000 personer i åldrarna 18-75 år.

I undersökningen uppger mer än två tredjedelar av de svarande att Amazons inträde på den svenska marknaden inte har påverkat deras handlande på något sätt. 

– Nästan en av fem av de som svarat på vår undersökning hade provat Amazon en gång, men sedan återgått till att handla på de webbutiker som de tidigare hade handlat hos, säger Jesse Vartiainen som är chef för Qviks svenska verksamhet.

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...