Undersökning: 90 procent är obekväma vid köp i sociala medier

Nio av tio konsumenter känner oro inför att klicka på ”köp” i sociala medier. Osäkerhet kring betalsäkerhet och oro för piratkopior än vanligt, skriver brittiska Charged.
Annons:
Text: Helen Preutz
Annons:

Köp via sociala medier har ökat dramatiskt under de senaste åren sedan plattformar som Instagram öppnat upp för e-handel.

Svenska e-handlare kan sedan i våras marknadsföra produkter på Instagram så att en potentiell köpare som klickar på inlägget slussas vidare till en webbshop. Samtidigt fortsätter Facebooks e-handelsben att växa.

Men den nya tekniken tas emot med blandade känslor av konsumenterna. Enligt en studie som amerikanska analysföretaget Mark Monitor gjort känner över 90 procent av konsumenterna oro för att handla på plattformar som Instagram och Facebook.

Osäkerhet kring betalsäkerheten framkallar oro hos 59 procent av konsumenterna, medan 55 procent oroar sig för bristande kvalitet på produkterna som säljs.

Drygt hälften av de svarande uppger att de känner sig oroliga för bristande skydd av personuppgifter medan strax under hälften känner oro för piratkopior.

Oron gällande piratkopior kan i viss mån vara befogad då nästan en tredjedel av konsumenterna uppger att de ofrivilligt köpt piratkopior. Nästan en fjärdedel av dessa köp hade gjorts via sociala medier.

Enligt Chrissie Jamieson, marknadsdirektör på Mark Monitor, kommer antalet köp via sociala mediekanaler sannolikt att öka.

– Många sociala medieplattformar har redan mekanismer som skyddar konsumenterna från försäljning av piratkopior och förbättrar ständigt arbetet med att upptäcka och rapportera överträdelser, men det är tydligt att konsumenterna känner att alla parter måste steppa upp arbetet, säger han till Charged.

Samtidigt uppger 30 procent av konsumenterna att de känner sig bekväma med att använda sitt betalkort när de handlar via sociala medier och hela 66 procent uppger att de litar på informationen som anges av e-handlare på sociala medier.

Konsumenterna känner sig mer bekväma att handla kläder, skor och heminredning på sociala medier än till exempel smycken, resor och hälsoprodukter.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...