Tydliga coronaeffekten: Matbutikerna lyfte med 12,8 procent i mars

En kraftig ”coronaeffekt”. Så kan mars månads dagligvaruindex sammanfattas. Ökningen för branschen blev 12,8 procent, där onlinehandeln utmärkte sig med en nästan 50-procentig ökning.
Annons:
Text: Susan Berzelius
Annons:

Jämfört med mars 2019 ökade försäljningen i de svenska dagligvarubutikerna med 12,8 procent under den gångna månaden. Det visar Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex. Det är förstås svenska konsumenters rusning till pasta- och toalettpappershyllorna som nu får genomslag i siffrorna.

– Coronakrisen påverkade konsumentbeteendet och dagligvaruhandeln kraftigt i mars. I början av månaden såg vi en stark bunkringstrend bland konsumenterna med bland annat stora inköp av torrvaror och hygienartiklar, vilket bidrog till den starka försäljningen. Dessutom flyttades en del av matinköpen från restaurangerna till livsmedelsbutikerna, säger Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel i en kommentar.

Försäljningstillväxten i fysisk butik uppgick till 11,7 procent medan e-handeln ökade med hela 49,7 procent, att jämföra med månadsgenomsnittet under perioden 2017-2019 som uppgick till runt 25 procent.

Hemleverans ökade med 34,1 procent och upphämtning i butik med 82,2 procent.

Kalendereffekten beräknas till 1,4 procent.

Branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel poängterar att inte alla butiker ökat under mars. Framför allt har livsmedelsbutiker vid norska gränsen, butiker i stadskärnor och köpcentrum drabbats negativt av minskade kundströmmar.

Annons:

Nyheter

Senaste nytt på Market.se

Annons:

Analyser

Loading...