Foto: Foto: Pressfoto

Twilfit storsatsar – öppnar 10–15 butiker

Twilfit expanderar och satsar på ett nytt butikskoncept. ”Vi räknar med att öppna 10–15 butiker inom de närmaste åren”, säger vd Kajsa Claesson – just i dag på plats för att inviga nya butiken i gallerian Grand Samarkand i Växjö.
Text: Agneta Renmark
Annons:

Det går bra för underklädeskedjan Twilfit, som just nu ökar just sin försäljning kraftigt.

– Vi har bra flyt och letar aktivt efter nya lägen för att etablera fler butiker. Tack vare att vi fått upp lönsamheten finns det möjlighet att investera, säger Kajsa Claesson, som i dag inviger kedjans 54:e butik.

Under förra året stängde Twilfit två av sina butiker – i Pub i Stockholm samt i Nordby – men nu i år öppnar man inte bara i Växjö utan även i Liljeholmens galleria i Stockholm i höst. Och i maj blir det nyöppning av den ombyggda butiken i Gränby.

– Vi ser möjlighet att öppna i alla fall 10–15 butiker till inom de närmaste åren. Samtidigt vill vi inte skynda på något – att hitta rätt butikslägen är det viktigaste. Vi söker starka handelsplatser med hög trafik och med bra grannar. Det bästa för oss är att ligga intill någon av de stora klädkedjorna som drar mycket kvinnlig publik, säger Kajsa Claesson, och exemplifierar med varumärken som H&M, Lindex och Gina Tricot.

Det nya butikskonceptet, som smyglanserades i nya butiken i Mall of Scandinavia i november, kännetecknas av mjuka element och en ombonad känsla.

– Vi arbetar med mattor och gröna växter och lite mörkare toner på golv och tak. Vi vill få kunderna att känna sig välkomna och bekväma, säger Kajsa Claesson och förklarar att det inte minst gäller provrummen.

Trots att det är underkläder man säljer och som kunderna följdaktligen provar så ska man inte behöva känna sig avklädd.

– Vi jobbar med sköna heltäckningsmattor, tunga draperier och varma färger med ett rosatonat, förlåtande ljus.

Att bara ha kvinnlig personal är en självklarhet eftersom servicenivån inte bara är hög utan även väldigt personlig och hudnära för att plaggen ska sitta som de ska.

När du tillträdde som vd för ett och ett halvt år sedan sa du att varumärket skulle stärkas. Hur har ni lyckats med det?
– Vi är på rätt väg och har till exempel fått ett helt nytt uttryck i våra bilder och kampanjer. Vi vill skapa en mer feminin och sensuell känsla för att tilltala en bredare målgrupp. Inte minst vill vi nå lite yngre kvinnor, från 25 år och uppåt, säger Kajsa Claesson.

Framförallt vill hon att ett besök i butiken ska vara inspirerande. Kunderna ska inte bara komma till Twilfit när de behöver köpa något – och det gäller givetvis även näthandeln.

– Vi lanserar en uppdaterad sajt nu i dagarna, med nytt uttryck och där det är lättare att komma fram till köp. Målet är att nätet ska bli en större och viktigare del av Twilfit.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...