Tvingades betala importavgift på returer – nu backar Postnord: ”Vi har gjort fel”

Butiker och e-handlare runt om i landet rasar efter att ha tvingats betala importavgift på returer utanför EU. Nu backar Postnord. ”Vi har gjort fel. De som har betalat ska få pengarna tillbaka”, säger Thomas Backteman, kommunikationsdirektör på Postnord.
Text: Michael Sandsjö
Annons:

Så säger momsreglerna

  • Enligt svensk lagstiftning ska moms tas ut från första kronan när man handlar från länder utanför EU. Postnord har fått uppdraget att se till att momsen på dessa försändelser betalas in till staten innan leverans kan ske.
  • Förutom momsen tillkommer en hanteringsavgift för detta arbete. Avgiften ska täcka kostnader för upprättande av momsdeklarationer, exempelvis löner, teknisk utrustning och lokalhyra. Är försändelsens värde mindre än 1 500 kronor blir avgiften i normalfallet 75 kronor. Om värdet är 1 500 kronor eller mer, eller om försändelsen innehåller så kallad restriktionsvara (exempelvis kosttillskott), blir avgiften 125 kronor, och omfattar då också den tulldeklaration som måste göras. Alla hanteringsavgifter är inklusive moms.

 Källa: Postnord

Regelstrulet fortsätter att förfölja Postnord. I svallvågorna efter de nya momsbestämmelserna som började gälla den 1 mars i år har nu en ny typ av avgift hamnat i knäna på handlare runt om i Sverige.

Det handlar om en importkostnad för varor som returneras av konsumenter utanför EU – trots att kunden redan betalat för den eventuella frakten tillbaka.

Christopher Åkesson driver herrmodebutiken Meadow i Malmö, med tillhörande e-handel.

Under en och samma vecka fick han plötsligt en handfull diffusa räkningar från Postnord.

– Jag förstod ingenting. Jag betalar ju redan skatt och andra avgifter på varorna, säger Christopher Åkesson.

Förvirringen blev inte mindre när han kontaktade Postnord.

– Jag mejlade med fyra olika personer innan jag ringde. Då bollades jag runt och hörde högt hur flera medarbetare inte ville ta samtalet och svara på mina frågor. Fruktansvärt rörigt, säger Christopher Åkesson.

Innan han avslutade samtalet med Postnord var han tydlig: Elda hellre upp t-shirten än skicka tillbaka den.

Anledning: Kostnaden för att ta emot ett returnerat plagg är högre än vinstmarginalen.

– Den tar bort 275 kronor. Att det inte påverkar stora spelare som Zalando eller Boozt kan jag väl förstå, men för mig är det inte hållbart, säger Christopher Åkesson.

Han får medhåll av flera andra retailers som Market har pratat med. För Christopher Åkesson är långt ifrån ensam om att ha drabbats av den nya importavgiften.

Nu kan Market berätta att avgiften tagits ut felaktigt.

– Vi har gjort fel. Det som har hänt är förmodligen att paketen har tolkats fel när de har lästs in. Företag ska inte betala något för returer, säger Thomas Backteman, kommunikationsdirektör på Postnord.

Enligt Thomas Backteman behöver dock de som fått de felaktiga kraven betala räkningarna, för att sedan reklamera till Postnord.

Hur kan det bli såhär?
– Flödet in är forfarande stort efter de nya momsreglerna och vi gör en slags ockulärbesiktning av försändelserna. Ibland blir det fel i bedömningen av vad paketen egentligen innehåller och vem de är på väg till, säger Thomas Backteman.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...