Tvärstopp för Synsam när krisen slog till: ”Fokus på att anpassa verksamheten”

Coronakrisen hindrade Synsams framfart. Trots en bra start på året pekade tillväxtkurvan nedåt för det första kvartalet. ” Nu fokuserar vi fullt ut på att anpassa verksamheten efter marknadsläget”, säger vd och koncernchef Håkan Lundstedt.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

Synsam Group inledde året med ökad omsättning och stark tillväxt i januari och februari.

Men i mars tog det tvärstopp. Med delvis stängda butiker och sämre kundtillströmning minskade försäljningen.

Det fick utslag på både tillväxt och resultat för kvartalet.

Synsam Group tappar 1,2 procent i organisk tillväxt och redovisar en omsättning på 899 (902) miljoner kronor för perioden.  Första kvartalet i fjol ökade gruppens omsättning med 15 procent.

Justerat EBITDA landade på 201 miljoner kronor, en försämring mot 242 miljoner kronor förra året.

– Nu fokuserar Synsam Group fullt ut på att anpassa verksamheten efter marknadsläget med satsningar främst inom ögonhälsa, bra pris, ett kundmöte i världsklass samt hållbarhet. Med vår kompetens och våra starka erbjudanden möter vi kundernas behov både i butik och online, säger Håkan Lundstedt.

Sysnam Group bedriver verksamhet i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Dessutom finns franchisetagare på Island och på Färöarna.

Flera av våra nordiska grannländer har haft tuffare restriktioner som en följd av coronapandemin vilket gjort att många aktörer, däribland Synsam, tvingats hålla sina butiker stängda tillfälligt.

Sedan april har successivt samtliga butiker öppnats igen, skriver gruppen i ett pressmeddelande.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...