Foto: Jamin Pirnia

Två miljoner har valt Rusta – som jagar fler medlemmar: ”Stor potential”

Club Rusta har på bara drygt ett år nått två miljoner medlemmar. Men kedjans marknadschef ser potential för ännu fler. ”Över hälften av svenskarna besöker oss”, säger Linda Estenthal till Market.
Annons:
Text: Thomas Ohlén
Annons:

Starkt varumärke

  • Markets rapport ”Handelns hetaste kedjor och butiker 2017/18” avslöjar att Rusta är det 17:e starkaste varumärket i hela detaljhandeln. Priserna får högst betyg av konsumenter som har en relation till Rusta.

Läs mer och beställ rapporten här! 

Rusta har redovisat betydande kommersiella framgångar de senaste åren – och bara förra räkenskapsåret lyfte försäljningen med ytterligare 15 procent.

Men det är inte lågpriskedjans enda succé.

Nu har Club Rusta två miljoner medlemmar.

– Det känns fantastiskt roligt med en så snabb medlemstillväxt och samtidigt är det givetvis ett kvitto på att vi har tänkt rätt, säger Linda Estenthal om den senaste milstolpen för Rustas digitala kundklubb.

Hon levererar flera förklaringar till att Club Rusta har blivit en sådan magnet.

– Rustas varumärke blir mer populärt i takt med att vi växer och når nya marknader. Redan från start ansträngde vi oss för att utveckla ett kunddrivet lojalitetsprogram. Huvudprincipen är att erbjuda medlemmarna i kundklubben tydliga mervärden.

Club Rusta-medlemmar får tips och råd för livet hemma, förhandsinformation, inbjudningar till event, särskilda medlemserbjudanden och 365 dagars öppet köp på det de handlar.

Linda Estenthal, marknadschef för Rusta.

Vad betyder kundklubben för lojaliteten och försäljningen?
– Den är ett verktyg för att behålla och öka lojaliteten hos de kunder vi redan har. Samtidigt låter den oss att bli ännu bättre på att attrahera nya kunder och att växa som företag, säger Linda Estenthal.

Alla på Rusta har enligt Linda Estenthal varit delaktiga i det lyckosamma arbetet med Club Rusta.

– Medarbetarna i varuhusen har varit fantastiskt engagerade och drivande i rekryteringen av medlemmar. De har också haft en viktig roll i att löpande återkoppla för att förbättra och finslipa klubbens initiativ och erbjudanden. Det har gjort att Club Rusta har kunnat förbli relevant för våra medlemmar.

Nu går Rusta in i nästa steg med kundklubben.

– Vi fortsätter att utveckla erbjudandet för att skapa en personligare kundklubbsupplevelse och att ännu bättre anpassa oss efter kundernas behov och önskemål, säger Linda Estenthal.

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...