Tummen ned från sällanköpshandeln: ”Utsatta för hård konkurrens”

Sällanköpshandlarnas optimism sjunker i september. Det visar Handelsbarometern. ”Sällanköpshandeln har digitaliserats i större utsträckning”, säger Svensk Handels vd Karin Johansson.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

Framtidsindikatorn

  •  Ett index baserat på förväntningarna kring försäljningen, antal anställda och lönsamhet med ett neutralt värde på 100.

 

Optimismen stiger i handeln inför hösten. Det visar Handelsbarometern från Svensk Handel.  

Inom butikshandeln stiger Framtidsindikatorn med 3,2 enheter till 100,9 och inom e-handeln med hela 10,2 enheter till 116,5.  

– Tillväxten inom e-handeln är stark och butikerna känner optimism inför hösten. Att få lönsamhet på nätet är dock ett huvudbry för många butiker. Internationella aktörer, pressade priser och hårfina marginaler gör att konkurrensen är tuff, säger Karin Johansson i en kommentar.

E-handlarna tror på ökad försäljning och på nyanställningar, däremot är de mer negativa när det kommer till lönsamheten.  

Framtidsindikatorn för butikshandeln stiger 3,2 enheter till 100,9. Det tack vare en stark optimism i dagligvaruhandeln.  

Indexet där stiger med 9,7 enheter till 108. Inom sällanköpsvaruhandeln är tongångarna emellertid mer negativa. Indexet sjunker med 3,4 enheter till 93,6.  

– Dagligvaruhandeln går fortsatt starkare än sällanköpshandeln. En viktig förklaring är att sällanköpshandeln har digitaliserats i större utsträckning. Hemelektronik-, sport- och modehandeln är utsatta för en hård internationell konkurrens som inte nått dagligvaruhandeln än, säger Karin Johansson. 

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...