Tufft kvartal för Polarn o Pyret som tappar försäljning – då kliver Brothers fram

Polarn o Pyret, som varit lite av loket för RNB, tappar försäljning under andra kvartalet på det brutna räkenskapsåret. Däremot växer Brothers och tar marknadsandelar.
Text: Daniel Norman
Annons:

RNB omsatte 511 miljoner kronor under det tredje kvartalet på det brutna räkenskapsåret, mars–maj. Det är en ökning med en miljon kronor jämfört med samma period i fjol.

Mätt i jämförbara enheter sjönk emellertid försäljningen med 1,1 procent sett till alla marknader, i Sverige med 0,4 procent.

Polarn o Pyret hade ett tuffare kvartal där omsättningen sjönk med nio miljoner kronor till 154 miljoner kronor.

Försäljningen i jämförbara enheter var 5,9 procent sämre än i fjol. Tillväxten online var inte lika stark som tidigare.

– Polarn o Pyret minskade sin försäljning trots en hög aktivitetsnivå och ett bra varutryck, säger RNB:s vd och koncernchef Magnus Håkansson.

Han påpekar att kedjan mötte tuffa jämförelsetal då ett varmt maj i fjol ledde till bra försäljning av sommar- och ytterkläder.

– Säsongen som helhet ska betraktas över de senaste två kvartalen och Polarn o Pyret gick mycket starkt försäljningsmässigt över kvartal två och tre, fortsätter han.

Brothers däremot växte under kvartalet där omsättningen steg med tre miljoner kronor till 142 miljoner kronor.

– Brothers som noterar en försäljningsökning på 2,4 procent i jämförbara butiker i Sverige tar marknadsandelar, säger Magnus Håkansson.

Kedjan såg en stark tillväxt online där försäljningen steg med 22 procent.

– Vi har positiva förväntningar på försäljning och resultat framåt, säger Magnus Håkansson.

Varuhusverksamheten vid NK, Department & Stores, växer med 3,6 procent under kvartalet och omsatte 212 miljoner kronor.

– Department & Stores har nu, i ljuset av några färdiga omställningar av avdelningar i förnyelseprojektet NK2020, börjat vända, konstaterar Magnus Håkansson.

E-handelssatsningen Man of a kind fortsätter att växa försäljningsmässigt. Omsättningen under kvartalet växte med en miljon från samma kvartal i fjol till fyra miljoner kronor.

Koncernen redovisar en rörelseförlust på 17 miljoner kronor, vilket ska jämföras med ett plusresultat på sex miljoner kronor i fjol.

Resultatet belastas av kostnader för den omstrukturering av bolaget som pågår med sju miljoner kronor.

– Omstruktureringsarbetet med syfte att separera de verksamhetsdrivande bolagen är långt genomfört. Det som främst kvarstår är att dela upp IT-funktioner vilket kommer att vara genomfört under slutet av 2019, säger Magnus Håkansson.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...