Foto: Shutterstock

Tufft för Media Markts ägare – vänder till vinst men tappar försäljning

Ceconomy, moderbolag för Media Markt, vände tillbaka till svarta resultatsiffror – men försäljningen backar. Det visar redovisningen av företagets andra kvartal. Nu väntar stentuffa besparingar.
Text: Kalle Östgren
Annons:

Ceconomy, moderbolag för hemelektronikkedjorna Media Markt och Saturn,  rapporterade ett nettoresultatet på 14 miljoner euro för det andra kvartalet i företagets brutna räkenskapsår.

Det innebar en återkomst till svarta siffror och en kraftig resultatförbättring jämfört med samma period föregående år, då Ceconomy redovisade en nettoförlust på 109 miljoner euro.

Vändningen är till stor del resultatet av tuffa besparingar och avyttringen av ägarandelen i Metro. Försäljningen under det andra kvartalet minskade med 2,0 procent jämfört med motsvarande period under föregående verksamhetsår och landade på 5,01 miljarder euro.

Sedan mars i år har Ceconomy arbetat med en omfattande plan för besparingar och omorganisation. Framöver kommer personalnedskärningarna att fortsätta, skriver detaljhandelssajten Retail Detail, bland annat kommer flera hundra tjänster att försvinna på koncernens huvudkontor i tyska Ingolstadt.

Ceconomy har stentuffa besparingsmål – koncernen ska spara 150-170 miljoner euro under innevarande verksamhetsår, 2018/2019, och 110-130 miljoner euro under kommande, 2020/2021.

– Ceconomy står mitt i en omfattande förändring som kommer att påverka affärsutvecklingen, kommenterar nye koncernchefen Jörn Werner.

Ceconomy bildades sommaren 2017 efter att Media Markts förre ägare, handelskonglomeratet Metro, klöv verksamheten. Hemelektroniken, med Media Markt och Saturn, och dagligvaruverksamheten gick då skilda vägar.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...