Foto: Daniel Norman

Tuffare tag mot smittan slog mot Clas Ohlsons försäljning: ”Trafiken sjönk ytterligare”

Clas Ohlson försäljningstapp landade på 14 procent i december. ”Skärpta restriktioner i nära anslutning till årets viktigaste försäljningsperiod gjorde att kundtrafiken till våra svenska butiker sjönk”, säger Pär Christiansen, tillförordnad vd och koncernchef.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

Det blev ingen lyckad decemberhandel för Clas Ohlson. Kedjan omsatte 1 108 miljoner kronor, vilket innebar ett tapp på 14 procent från året innan. 

Mätt på jämförbara enheter och i lokala valutor sjönk försäljningen med tio procent. 

– Försäljningen i december har tydligt påverkats av pandemin, där skärpta restriktioner i nära anslutning till årets viktigaste försäljningsperiod gjorde att kundtrafiken till våra svenska butiker sjönk ytterligare, säger Pär Christiansen i en kommentar. 

I Sverige var tappet hela 19 procent. 

– Med en lägre kundtrafik och försäljning har vi lagt särskilt fokus på att upprätthålla en säker handel och god lönsamhet, bland annat genom reducerade kampanjaktiviteter. 

En fortsatt svag norsk krona påverkade också försäljningen negativt. 

– Försäljningen online ökade med 45 procent, vilket gör att vi för verksamhetsåret fortsatt ligger i linje med vårt mål för försäljningstillväxt online, säger Pär Christiansen. 

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...