Foto: Daniel Norman

Tuff start för Venue Retails nya vd – försäljningen rasar och förlusten växer

Lars Fins får ingen smekmånad som vd för Venue Retail Group. Försäljningen fortsätter att rasa och förlusten växer. Men han ser möjligheter för krisbolaget. ”Vi har omgående inlett arbetet med en kraftigt förstärkt förändringsplan och med en ny affärsplan”, säger han.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

Venue Retail Group, med varumärkena Accent, Rizzo och Morris, fortsätter kämpa i motvind.

Under det tredje kvartalet på det brutna räkenskapsåret, mars–maj, omsatte bolaget 64,8 miljoner kronor.

Det är 94,2 miljoner sämre än motsvarande period för ett år sedan.

Den jämförbara försäljningen sjönk med 44 procent. Online ökade försäljningen med 32 procent.

– Kvartalet som gått har fortsatt att präglas av den pågående coronapandemin. Det påverkar försäljningen, såväl som marginalen negativt, konstaterar Lars Finns.

Ett fortsatt högt kampanjtryck påverkar marginalen, konstaterar han.

– Därmed påverkas även rörelseresultatet tydligt negativt av coronapandemin, trots positiva kostnadseffekter från vidtagna åtgärder.

Rörelseförlusten växer, från 22,8 miljoner kronor tredje kvartalet förra räkenskapsåret till 53,9 miljoner kronor i år.

Lars Finns konstaterar att det varit ett tufft kvartal för Venue Retail Group.

– Vi fortsätter att se över kostnaderna i spåren av coronapandemin. Men vi blickar också framåt och arbetet med en ny affärsplan är redan igång.

För som sagt var, han ser stora möjligheter för bolaget.

– Med våra starka varumärken, med butiker i bra lägen och med en kraftigt växande online har goda möjligheter till att återigen hitta tillbaka till en stark och lönsam drift –med den senaste tidens kostnadsminskningar så är förutsättningarna goda, säger Lars Finns.

Företagsrekonstruktionen pågår fram till 20 augusti.

– Vi har inlett det förberedande arbetet med ackordsförhandlingar och kommer inom en snar framtid börja förhandlingarna med borgenärerna.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...