Foto: Andreas Heneborn

Tuff inledning på omstarten för Rizzo – som gärna sett total lockdown

Tuffare restriktioner blev en tuff smäll för Rizzo Group mitt i omstarten. ”För vår del hade en total nedstängning under ett antal veckor varit bättre”, säger vd Lars Fins.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

Rizzo Group (tidigare Venue Retail Group) omsatte 134,8 miljoner kronor under det första kvartalet på det brutna räkenskapsåret, september–november. 

Det är 55,7 miljoner sämre än samma period ett år innan. Mätt på jämförbara butiker sjönk försäljningen med 29,3 procent. 

– För perioden september-oktober nådde vi en försäljning strax under förväntan och där vi som så många andra började att återfå trafiken in i våra butiker. Under november förändrades allt väldigt snabbt och vi fick se samma nedstängningseffekter som under vintern/våren, säger vd Lars Fins i en kommentar. 

Han konstaterar att kvartalet givetvis är en besvikelse, även om ledningen förstått att det första halvåret på det nya räkenskapsåret skulle bli tufft. 

– För vår del hade en total nedstängning under ett antal veckor varit bättre då våra produkter inte är av någon direkt nödvändighetsklassning och att vi hade fått ekonomiskt stöd för en stängning. Att tvingas ha öppet trots att kundtrafiken varit mer än halverad – samtidigt som vi inte haft möjlighet att permittera personalen fullt ut då vi måste ha bemanning i butikerna – har varit svårt att acceptera. 

Samtidigt påverkas koncernen fortsatt av störningar efter rekonstruktionen som avslutades 13 oktober. 

– Vi har sex till tolv månaders leveranstider på stora delar av vårt sortiment och pandemin gör det ännu svårare att få fram produkter, säger Lars Fins. 

För perioden gör koncernen ett rörelseresultat, före finansiella poster, på 51,5 miljoner kronor, vilket ska jämföras med ett minus på 12,5 miljoner kronor samma period i fjol. 

Resultatet påverkas emellertid positivt av en ackordsvinst om 99,4 miljoner kronor efter avslutad rekonstruktion. 

Trots svårigheter blickar Rizzo Group framåt. I november genomfördes en nyemission om cirka 95 miljoner kronor. 

– Vi har samtidigt ökat takten i att bygga om våra Accent och Morris butiker till vårt nya koncept. Till och med november har vi byggt om 24 av våra 100 butiker. Det är glädjande att vi kan bygga så snabbt och effektivt och målbilden att alla våra butiker ska vara i nytt koncept from i slutet av mars månad – kvarstår, säger Lars Fins. 

Efter kvartalet slut har ytterligare tolv Accent i Sverige och åtta Morris butiker i Norge ställts om till det nya konceptet. 

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...