Foto: Pernilla Johansson

Trots tillväxt i butiker och online – Björn Borg tappar fart under tredje kvartalet

Björn Borgs tappade omsättning under det tredje kvartalet. Minskade intäkter från distributörer och licenstagare ligger bakom det.
Text: Daniel Norman
Annons:

Björn Borg omsatte 203,1 miljoner kronor under det tredje kvartalet på räkenskapsåret, en minskning med 1,3 procent från ifjol.

Rensat positiva valutaeffekter tappade bolaget 6,1 procent från tredje kvartalet i fjol.

Bakom tappet ligger minskade intäkter från distributörer och licenstagere, skriver Björn Borg i delårsrapporten.

– Höjdpunkten i kvartalet är vår tillväxt online, där vår egen e-handel växte med 51 procent samtidigt som bruttovinstmarginalen ökade för både för e-handeln och totalt, säger vd Henrik Bunge.

Han konstaterar att marknaderna fortsätter att utvecklas i olika takt.

– Tillväxten i Sverige drivs fortsatt av Sverige och Finland, både avseende grossistverksamheten och våra egna jämförbara butiker.

I Sverige såg Björn Borg en tillväxt i jämförbara enheter på en procent, i Finland hela 17 procent.

Rörelseresultatet ökade från 32 miljoner kronor från tredje kvartalet i fjol till 37 miljoner kronor i år.

– Högre bruttovinstmarginal och lägre kostnader för att vi ökar rörelseresultatet, säger Henrik Bunge.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...