Trots tapp – Lindex tar marknadsandelar i Norden och förbättrar resultatet

Lindex tappade försäljning under första kvartalet – men e-handeln fortsatte att visa kraftig tillväxt. ”Försäljning online nästan tredubblades under första kvartalet”, säger vd Susanne Ehnbåge. I Norden tar kedjan marknadsandelar.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

Lindex försäljning sjönk med 1,8 procent under det första kvartalet, 5,8 procent mätt i lokala valutor. 

Isolerar man mars månad så ökade försäljningen med 43,4 procent, 38 procent mätt i svenska kronor. Det var också första månade där bolaget mötte pandemisiffror, det var i mars förra året som coronanviruset slog till på allvar i Norden och försäljningen av mode störtdök. 

Tillväxten online är fortsatt kraftig för Lindex. Försäljningen ökade med 193 procent under kvartalet och den digitala försäljningen stod för 28,7 procent av den totala omsättningen under perioden. 

– Vi fortsatte ta marknadsandelar på alla våra nordiska försäljningsmarknader och vårt mycket uppskattade och mer hållbara barnsortiment var Lindex starkaste affärsområde, med en försäljningsökning på 13 procent under kvartalet. Vår försäljning online nästan tredubblades under första kvartalet och mer än fyrdubblades mot samma period 2019, vilket är en fantastisk utveckling. Digitaliseringen har verkligen fått en rejäl skjuts och vi fortsätter våra strategiska satsningar framåt för att ge vår kund en ännu mer inspirerande shoppingupplevelse”, säger vd Susanne Ehnbåge i en kommentar. 

Rörelseförlusten minskar med 33 miljoner kronor jämfört med samma period i fjol och landar på 146 miljoner kronor. Den justerade rörelseförlusten landar på 91 miljoner kronor (179 miljoner kronor). 

– Trots en tuff inledning på 2021 med fortsatta utmaningar för våra fysiska butiker, med periodvisa stängningar på majoriteten av våra försäljningsmarknader, restriktioner och minskad trafik förbättrar Lindex det justerade rörelseresultatet för första kvartalet jämfört med både 2019 och 2020. Den positiva utvecklingen visar att våra insatser och ansträngningar har gett framgångsrik effekt och där alla medarbetares stora flexibilitet, bidrag och engagemang har varit centralt, säger Susanne Ehnbåge. 

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...