Foto: Pontus Edman

Trots ökad nervositet bland hushållen – HUI står fast vid tidigare prognos för handeln

HUI Research ser inga skäl att ändra sin prognos för kommande år. ”Detaljhandeln har än så länge utvecklats väl under 2018 och konjunkturen uppvisar fortsatt stark motståndskraft”, säger vd Jonas Arnberg.
Text: Daniel Norman
Annons:

Förra året växte detaljhandeln totalt sett med 2,1 procent. Kommande åren trot HUI på en tillväxt på 2,5 procent, samma siffra levererats tidigare. 

– Detaljhandeln har än så länge utvecklats väl under 2018 och konjunkturen uppvisar fortsatt stark motståndskraft. Samtidigt döljer högkonjunkturen obalanser som gör det svårt att andas ut helt. Vad som händer när bostadsbyggandet mattas av ytterligare är ett av flera stora frågetecken, säger Jonas Arnberg i en kommentar. 

Konsumtionsutrymmet är fortfarande relativt starkt, skriver HUI i pressmeddelandet, även om hushållen blivit mer avvaktande de senaste månaderna. Osäkerheten på bostadsmarknaden bidrar till det liksom globala handelskonflikter. Det vägs upp arv fortsatt styrka i världskonjunkturen kombinerat med lågräntepolitik. 

Detaljhandeln tuffar i stort sett på enligt förväntningarna, skriver HUI, även om några branscher har det tuffare.

En strukturomvandling pågår och om Amazon beslutar sig för att kliva in på den svenska marknaden skulle det kunna utgöra ett hot. 

– Amazon gör det mesta rätt just nu och en fullskalig Sverigeetablering medför både hot och möjligheter för svenska handlare. Vi tror att den fysiska handeln blir den största förloraren när Amazon lyfter digitaliseringen till nya nivåer, men även den svenska e-handeln får se konkurrensen öka när inhemska butikskedjor ger sig ut på nätet och utländska aktörer fokuserar på Sverige. Den svenska handelns största utmaning är inte Amazon, utan att digitalisera affärsmodellen, säger Jonas Arnberg.

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...