Trots kraftig tillväxt vidtar snabbväxaren åtgärder för att dämpa eventuell smitta

Mitt i krisen levererar NA-KD ett styrkebesked. E-handlaren ökade omsättningen med 80 procent under det första kvartalet. Samtidigt är de medvetna om situationen samhället befinner sig i. ” Sedan mitten på februari har vi vidtagit åtgärder”, säger vd:n och grundaren Jarno Vanhatapio.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

80 procent i tillväxt, om man jämför med samma period i fjol. Det blev NA-KD:s facit för det första kvartalet 2020.

– NA-KD har presterat väldigt bra. Som många andra företag såg vi en nedgång i mitten på mars, men vi har sett en positiv återhämtning under månadens två sista veckor. Sista veckan i mars presterade vi till och med bättre än budgeterat och det var vår bästa försäljningsvecka under 2020 - med en tillväxt på 130% jämfört med samma period föregående år, säger Jarno Vanhatapio i en kommentar.

Alla tre månaderna låg tillväxten mellan 73 och 83 procent.

– Efter en stark försäljning i januari och februari, kan vi konstatera att Q1 är något över våra förväntningar - både gällande omsättning och ett förbättrat resultat mot föregående år, fortsätter han samtidigt som han tillägger att de är ödmjuka inför den situation som marknaden befinner sig i.

Sedan mitten av februari har NA-KD vidtagit åtgärder för att dämpa eventuella effekter som coronakrisen kan få för bolaget.

– Trots att vi har en positiv position ur ett makroekonomiskt perspektiv, behöver vi vidta åtgärder för att dämpa effekterna av nedstängningen av den europeiska offline-marknaden. Vi har gått igenom alla investeringar och overheadkostnader för att förbereda företaget för en relativt lång period med störningar på marknaden, säger Jarno Vanhatapiol.

Antalet resor har dragits ned. Anställda som kan har uppmanats att jobba hemifrån. Dessutom har försiktighetsåtgärder vidtagits vid lager

– Vi tror att covid-19 kommer att accelerera konsumentskiftet från offline till online och gynna e-handeln. Speciellt inom mode. Men just nu måste vi vara proaktiva, försiktiga och ödmjuka, sager Jarno Vanhatapio och tillägger att han lider med de kollegor i branschen som drabbats hårt av krisen.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...