Tronskifte i bokhandeln

Akademibokhandeln har knuffat ner Adlibris från tronen och är nu det starkaste varumärket i bokhandeln. Det visar en ny undersökning. Här är konsumenternas favoriter – bransch för bransch.
Annons:
Text: David Jansson
Annons:

Hur mår ditt varumärke?

Hur står sig ditt varumärke i förhållande till de andra i din bransch? Svaren hittar du i rapporten Handelns hetaste kedjor och butiker 2014.

Adlibris har under flera år varit det starkaste butiksvarumärket i bokhandeln. Men så är det inte längre. Branschens starkaste varumärke är i stället Akademibokhandeln.

Det visar Market och Icanyheters rapport Handels hetaste kedjor och butiker 2014, där styrkan i över 500 butiksvarumärken rangordnas utifrån hur kända och uppskattade de är bland konsumenterna.

Sammanslagningen med Bokia har lyft Akademibokhandeln och bidragit till att göra varumärket till det allra starkaste inom hela mediasegmentet.  Akademibokhandeln får särskilt mycket beröm av konsumenterna för utbudet, servicen och att det är enkelt och roligt att handla i butikerna.

Samtidigt har nätbokhandeln Adlibris tappat en del av sitt tidigare förtroende bland konsumenterna. Priserna imponerar inte på lika många längre och det är dessutom färre än förr som anser att det är enkelt att handla i nätbutiken.

I de övriga branscherna i detaljhandeln har det enligt undersökningen inte skett några maktskiften utan de tidigare ettorna sitter kvar på tronen. Till exempel är Maxi Ica Stormarknad och Elgiganten fortfarande de starkaste varumärkena i livsmedelshandeln respektive hemelektronikhandeln.  

Här är de starkaste butiksvarumärkena i detaljhandelns olika huvudbranscher:

• Livsmedel: Maxi Ica Stormarknad
• Hälsa och egenvård: Apoteket
• Kläder: H&M
• Skor: Din Sko
• Accessoarer: Guldfynd
• Hemelektronik: Elgiganten
• Sport och fritid: Stadium
• Media: Akademibokhandeln
• Lek och hobby: Panduro Hobby
• Heminredning: Ikea
• Bostadsunderhåll: Bauhaus
• Hemutrustning: Cervera
• Diversehandel: Clas Ohlson

Här kan du beställa hela rapporten.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...