Trendbrottet bland jättarna i e-handeln: ”Är detta slutet på en era?”

E-handelsjättarna pressas av leveranskostnaderna och skruvar åt villkoren. En av dem är tyska Zalando, som nu börjar ta ut leveransavgifter. Branschexperter ställer frågan: ”Är detta slutet på gratiseran?”
Text: Kalle Östgren
Annons:

Framgången med erövrade marknadsandelar från fysiska butiker, förmågan att skapa förtroende för e-handeln och att sänka tröskeln för köp online till stor del byggts genom att giganter som Amazon, Zalando och Bol.com lockat med fria leveranser och returer.

Men det pressar marginalerna, stressar även jättarna och det ser ut som denna affärslogik kan vara på väg att fasas ut.

Flera stora e-handelsaktörer manövrerar nu för att få ökad kostnadstäckning genom mer strikta regler eller genom att helt enkelt gå ifrån kostnadsfria leveranser för små inköp. Nyligen meddelade brittiska modejätten Asos att man lanserar tuffare regler för att acceptera returer och H&M har infört en inköpsgräns på 25 euro för gratis frakt.

En annan jätte som ändrar sina regler är tyska Zalando. Efter försök i Italien inför nu företaget leveransavgifter i Storbritannien, Spanien och på Irland.

Enligt nyhetssajten Retail Detail kommer spanska och irländska kunder som lägger en order på under 25 euro att debiteras mellan 2,90 och 3,50 euro för hemleverans. Brittiska kunder får betala tre pund för hemleverans av order under 20 pund.

Inga fler marknader är i dagsläget aktuella för leveransavgifter för mindre beställningar enligt Zalando – men belgiska tidningen De Tijd påpekar att samma besked även gavs under testkörningen i Italien, där Zalandos resultat nu uppges ha förbättrats markant.

Detta är ändå en radikal förändring för Zalando, som slog igenom som en av de första e-handlarna som erbjöd både fria leveranser och returer.

Branschexperter har länge ifrågasatt om denna affärsmodell är hållbar i längden och Retail Detail ställer frågan: ”Är detta slutet på gratiseran?”.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...