Foto: Bilden är ett montage

Top-Toys krisplan: Stänger 26 butiker i Sverige – och dumpar verksamheten i Tyskland

Hela den tyska marknaden riskerar att försvinna. I Sverige finns det planer på att stänga 26 butiker. Det tillsammans med personalneddragningar och en omfattande e-handelssatsning ska ta Top-Toy ur den pågående krisen. ”Vi har inte varit tillräckligt snabba in i det digitala”, säger vd Per Sigvardsson.
Text: Michael Sandsjö
Annons:

Mönstret känns igen från kollegor och andra branscher inom detaljhandeln: Förändrade kundbeteenden, sviktande försäljning i de fysiska butikerna och en digital omställning som gått för långsamt.

Den här gången är det danska Top-Toy, med BR Leksaker och Toys R Us i samma stall, som tvingas dra i nödbromsen. Rejält.

Rörelseförlusten på 149 miljoner danska kronor svider. Och får konsekvenser.

Hundra butiker behöver stängas. 21 av dem finns i Tyskland, vilket betyder att hela den marknaden planeras att plockas bort. Upp till 26 butiker ligger i farozonen i Sverige. De kan komma att stängas under januari-mars nästa år, men där återstår ännu förhandlingar med berörda parter.

– Vi ska självklart undvika konkurs och har satt en plan för det i verket. Det finns sunda delar av vår verksamhet som vi ska bygga vidare på, säger vd Per Sigvardsson, till Market.

Vilka är det?

– Vi har lanserat nya sajter, förbättrat e-handelslogistiken och tagit fram en helt ny prisrobot för att hålla koll på konkurrenternas priser. Vi kommer att driva fysiska butiker även framöver, men inte lika koncentrerat som tidigare. I många städer har vi dessutom drivit flera butiker. Det fungerar inte längre.

Enligt Per Sigvardsson står Top-Toys e-handel för ungefär 20 procent av den totala omsättningen. Framöver ska den andelen växa.

– Hela retailvärlden står inför stora utmaningar. För vår del handlar mycket om förändrade lekvanor hos barnen. De behöver vi möta på ett helt annat sätt, säger Per Sigvardsson.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...