Tillväxtraketen Desenio gör succé med glokal anpassning

INFÖR RETAIL AWARDS 2020 – ÅRETS GLOBALA SATSNING. I våras blev Happy Socks den första vinnaren när Årets globala satsning lanserades som kategori. Ett annat aktuellt bolag som hittat nyckeln för global expansion är affischföretaget Desenio.
Annons:
Text: Helen Preutz
Annons:

Nominera till Årets globala satsning

Årets globala satsning är en retailer med en uttalad strategi för internationell expansion som framgångsrikt intagit nya marknader under de senaste två åren. Företaget uppvisar tillväxt och positiv ekonomisk utveckling utomlands såväl som på hemmaplan. Det här priset riktar sig till nya uppstickare lika mycket som till etablerade retailers som nyligen ställt in siktet på global expansion.
Läs mer om kriterierna och anmäl ditt bidrag på www.retailawards.se
Sista anmälningsdag är 31 januari.

När Fredrik Palm tog över som vd för Desenio 2016 omsatte bolaget 24 miljoner kronor. Nu, knappt fyra år senare omsätter företaget, vars affärsidé kan sammanfattas som trendig och plånboksvänlig affischkonst, nästan en halv miljard och tillväxten i fjol låg på 79 procent.

Framgången förklarar Fredrik Palm som en kombination av överkomliga priser och hög relevans.

– Man får hög trend- och konstfaktor till ett lågt pris. Sen har en stor del av framgången varit att vi kommer ut med mellan 150 och 200 nya motiv per månad för att vi ständigt ska vara relevanta.

För att göra det enkelt att rulla ut på flera marknader har företaget arbetat strategiskt för att ta fram en affärsmodell där produktdesign, marknadsföring och logistik funkar bra ihop och är skalbart, berättar Fredrik Palm.

– Under 2016 öppnade Desenio sina första webbutiker utanför Norden med start i UK och den geografiska expansionen har varit och är fortfarande en viktig del i Desenios tillväxtstrategi.

Med huvudkontoret på Södermalm i Stockholm och kundtjänstmedarbetare på de lokala marknaderna har företaget hittat en modell som förenar lokalt med globalt.

– Vi försöker vara "glocal", vilket är en populär term för att beskriva att man utnyttjar skalfördelar med teknik, produkter, distribution, med mera globalt, men anpassar lokalt för kunden med till exempel språk, betallösningar och fraktsätt.

VÄXER UTOMLANDS. ”Den geografiska expansionen har varit och är fortfarande en viktig del i Desenios tillväxtstrategi”, säger Fredrik Palm.

Desenio säljer i dag till 35 länder. Fokus ligger framför allt på Europa, men även USA, Australien och sedan någon månad finns även Japan och Korea med på listan.

Vad är planerna för fortsatt utlandsexpansion?
– Vi arbetar ständigt med att vara mer relevanta för vår målgrupp på befintliga marknader och fortsätter öppna nya marknader där vi bedömer att det finns potential för våra produkter, säger Fredrik Palm.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...