Foto: Pontus Edman

Tillväxt för Venue Retail – trots att skoförsäljningen gick trögt: ”Svagaste kvartalet”

Tredje kvartalet är normalt sett Venue Retail Groups svagaste. Trots det ökade omsättningen med 2,1 procent. ”Nionde kvartalet i rad med förbättrat rörelseresultat”, säger vd och koncernchef Jonas Ottosson.
Text: Daniel Norman
Annons:

Venue Retail Group, med varumärkena Rizzo, Accent och Morris  omsatte 169,4 miljoner kronor under det tredje kvartalet på det brutna räkenskapsåret, mars till maj. 

Det är en ökning med 2,1 procent om man jämför med samma period förra året. Försäljningen i jämförbara enheter ökade med två procent. 

– Sett över hela året är kvartal tre vårt normalt sett svagaste, beroende på normala säsongsvariationer. Samtidigt var koncernens försäljning bättre än vid samma tidpunkt förra året, säger vd Jonas Ottosson i en kommentar. 

Försäljningen av skor gick trögare än den för accessoarer. Skoförsäljningen, räknat i jämförbara enheter, sjönk med sex procent medan den för accessoarer ökade med fyra procent. 

– Under kvartalet har det varit stora förändringar på NK i Stockholm. Samtliga våra avdelningar har påverkats under perioden av flyttar, tillfälliga stängningar samt periodvis av kraftigt minskade ytor, säger Jonas Ottosson. 

Antal butiker vid kvartalets slut var 126 vilket ska jämföras med 128 vid samma tidpunkt 2017. 

– Vi fortsätter att öka vårt fokus på kunderna och vi ska finnas där kunderna finns. Det innebär ett mer dedikerat arbete med att optimera vårt fysiska butiksnät och att utveckla vår onlineaffär samt balansen däremellan, säger Jonas Ottosson. 

Där ingår bland annat att stänga olönsamma butiker, hitta bättre lägen och skapa nya affärsmöjligheter. 

Rörelseförlusten landade på 12,9 miljoner kronor, en förbättring med 3.2 miljoner kronor. 

– Det ger nio kvartal i rad med förbättrat rörelseresultat, Jonas Ottosson. 

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...