Foto: Shutterstock

Tillgångarna sinar för guldsmedsbolag – ansöker om rekonstruktion igen

Minskad trafik och en alltför stor kostnadskostym har gjort affärerna allt annat än strålande för guldsmedsbolaget Online Brands. Nu ansöker det börsnoterade bolaget om rekonstruktion vid Borås Tingsrätt. Den senaste gången det skedde var 2013.
Annons:
Text: Helen Preutz
Annons:

Online Brands är moderbolag i en koncern där bland annat e-handlaren Hedbergs Guld och flera fysiska guldsmedsbutiker ingår.

Anledningen till likviditetsproblemen är, enligt bolaget, att man dragit på sig en alltför stor kostnadskostym som varit anpassad för tillväxt. Bland annat har bolaget investerat stora summor i en ny webbutik.

Minskad trafik till de fysiska butikerna, och viss mån även till webbutiken, har bidragit till förlusterna, liksom att bolaget inte haft råd att köpa in nya attraktiva produkter.

De sammanlagda skulderna uppgår, enligt sansökan som inkom till Borås tingsrätt i dag, till drygt åtta miljoner kronor.

Det är inte första gången som bolaget genomför en rekonstruktion. Redan 2013 hamnade bolaget på obestånd efter att ha lanserat en ny e-handelsplattform. Efter ett år kunde bolaget lämna krisen bakom sig och verksamheten rullade på.

Under de senaste åren har bolagets omsättning visserligen ökat. Samtidigt har förlusterna vuxit och uppgick till 1,4 miljoner kronor under räkenskapsåret 2018.

Bolaget önskar att juristen Stefan Skeppstedt vid Ackordcentralen i Borås utses till rekonstruktör.

Market har talat med Stefan Skeppstedt som inväntar beslut från tingsrätten om rekonstruktionen beviljas och om det i så fall blir han som får ärendet på sitt bord. Market söker även tillförordnade vd:n Nina Holgersson för en kommentar.

Annons:

Nyheter

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...