Telia bromsar – då storsatsar Elgiganten på nya Phone House-butiker

Den växande e-handeln tvingar Telia att stänga ett stort antal mobiltelefonbutiker runt om i landet. Då går konkurrenten Elgiganten åt andra hållet – och etablerar tiotalet nya enheter.
Text: Michael Sandsjö
Annons:

I mitten av juni stänger Telia 18 av 80 butiker runt om i landet, som en konsekvens av den växande e-handeln.

Ungefär hundra anställda påverkas vilket kan läggas till de 350 tjänster som telejätten aviserat att dra ned på sedan tidigare.

I digitaliseringens spår finns det dock de som går åt motsatt håll.

Elgiganten, i dag med 84 PhoneHouse-butiker ute i Sverige (där majoriteten är egenägda och resten franschise), planerar att öppna ytterligare ett tiotal under 2018.

– Vi känner inte igen oss i pratet om butiksdöden, utan upplever snarare stora synergier mellan vår e-handel och de fysiska butikerna, säger Josef Bensadoun, försäljningschef för Elgiganten PhoneHouse.

Under 2016-2017 växte Elgigantens e-handel med ungefär 20 procent. Den totala omsättningen landade på 10,8 miljarder kronor, vilket i sin tur betydde en uppgång på 13 procent jämfört med året dessförinnan.

De butiker som nu blir fler är av så kallat ”small box-format” och har en yta på mellan 50 och 70 kvadratmeter.

Butikerna ligger i gallerior och citykärnor och har ett sortiment som fokuserar på den mobila livsstilen med mobiltelefoner och mobiltillbehör samt abonnemang från samtliga stora operatörer.

 

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...