Tandvårdskedjans aggressiva plan – sex kliniker ska bli 45 på tre år

Tandvårdskedjan Mydentist växer. På tre år ska sex kliniker bli 45. ”Vi lyckas göra det som många i branschen pratar om – kombinera tjänsteutbud med detaljhandel”, säger vd Fredrik Wistrand.
Text: Andreas Dyrberg Skog
Annons:

Traditionellt är tandvårdskliniker ganska anonyma i stadsbilden. Mydentist gör tvärtom. Klinikerna etableras i gatuplan, tydligt uppskyltade, i väl trafikerade citylägen.

Klinikerna är också annorlunda utformade på insidan.

– Det första kunden möts av är en tandvårdsbutik med stort sortiment. Apoteken har mellan 90 och 110 artiklar i sitt tandvårdssortiment. Vi har 400 artiklar. Det du inte hittar hos oss finns inte på marknaden, säger Fredrik Wistrand.

Mydentist, som startade sin första klinik i augusti 2016, omsatte 70 miljoner kronor förra året. En fyrdubbling jämfört med året innan.

Rörelseresultatet landade på -14 miljoner kronor, enligt företaget.

– Vi kommer att visa röda siffror även kommande år. Det är helt enligt plan, säger Fredrik Wistrand.

Mydentist har öppnat sex kliniker på drygt 1,5 år. Men nu ska tempot höjas. Målet är att ha 45 kliniker om tre år och växa till landets största tandvårdskedja. Det innebär att gå om Smile, som i dag är störst med 38 kliniker och en nettoomsättning på 623 miljoner kronor.

– Vi är helt nya i branschen och nya för patienterna. Vi har jobbat hårt med verksamheten sedan starten och nu har vi ett bra koncept som vi kan duplicera och rulla ut i högre takt, säger Fredrik Wistrand.

Två lägen är klara den närmaste tiden. I maj öppnar kedjan i Helsingborg och i augusti i Örebro. Båda klinikerna ligger i citylägen.

– Vi fokuserar på att göra det enkelt att gå till tandläkaren. Vi ska finnas tillgängliga i områden där kunderna rör sig, säger Fredrik Wistrand.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...