Foto: Andreas Dyrberg Skog

Systembolaget redo för högtryck: ”Slussar in kunderna i butiken”

Det är oftast högt tryck hos Systembolaget dagen innan midsommarafton. ”Butikerna kan vid behov använda sig av slussning för att begränsa antalet personer som vistas i butiken samtidigt”, säger Therese Elmgren på pressavdelningen.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

Så minskar Systemboalget smittorisken:

  • Försöker hålla avstånd enligt rekommendationer.
  • Har tydliga avståndsmarkeringar mellan kunderna vid kassorna.
  • Uppmanar de som köar utanför att hålla avstånd till personen framför.
  • Uppmanar alla med förkylningssymtom att stanna hemma.
  • Har förstärkta riktlinjer om god handhygien.
  • Har plexiglas vid kassor för att skydda kunder och medarbetare.
  • Har intensifierat städrutinerna.

Sill, färskpotatis och snaps hör midsommarafton till.

Många svenskar tänker fira i år, även om förutsättningarna ser annorlunda ut på grund av coronaviruset.

I Systembolagets butiker runt om i landet är personalen redo att agera för att undvika trängsel – och därmed minska smittorisken –när drycken till festligheterna ska inhandlas.

– Butikerna kan vid behov använda sig av slussning för att begränsa antalet personer som vistas i butiken samtidigt, utifrån omtanke om medarbetare och kunder. Vi hjälper då till att slussa in kunderna i butiken, säger Therese Elmgren till Market.

Samtidigt kommer så många kassor som möjligt att vara bemannade för att underlätta flödet, berättar hon.

– Det finns även markeringar i golvet som påminner kunderna att hålla avstånd.

Systembolaget har redan tidigare vidtagit flera åtgärder för att minska smittorisken (se faktaruta). 

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...