Foto: Daniel Norman

Synsam växer på alla marknader – och förbättrar resultatet

Synsam tar marknadsandelar. Under första kvartalet ökade försäljningen i jämförbara enheter med nästa 13 procent. Resultatet förbättrades.
Text: Daniel Norman
Annons:

Synsam omsatte 902 miljoner kronor under det första kvartalet, vilket ska jämföras med 763 miljoner kronor samma period året innan.

”Den starka organiska tillväxten drivs främst av Synsams innovativa abonnemangsaffär, Synsam Sport och företagets varumärkesportfölj baserat på kundens individuella livsstil”, förklarar kedjan framgången.

Försäljningen av Lifestyleabonnemang mer än fördubblades.

Den jämförbara försäljningen växte med 12,8 procent och tillväxten syntes på alla marknader där Synsam tog marknadsandelar.

Under kvartalet öppnades flaggskeppet vid Normalmstorg i Stockholm, Europas största optikerbutik.

”Den 700 kvadratmeter stora flaggskeppsbutiken har haft en mycket bra start”, skriver kedjan.

Synsam redovisar ett justerat rörelseresultat på 242 miljoner kronor för kvartalet, vilket ska jämföras med ett resultat på 142 miljoner kronor i fjol.

Sedan förra året har en ny redovisningsprincip implementerats vilket har en positiv påverkan på resultatet med 62 miljoner kronor.

Vid kvartalets slut hade Synsam 452 butiker, varav 409 är egna, samt e-handel. Kedjan finns i Sverige, Norge, Danmark och Finland samt på Island och Färöarna genom franchise.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...