Synsam har Sveriges bästa marknadschef: ”Ett pris till alla medarbetare i kedjan”

Michael Grimborg på Synsam är Sveriges bästa marknadschef. I går fick han ta emot Resumés pris på en gala i Stockholm. ”Ett bevis på att vi gör saker rätt”, säger han.
Text: Pontus Edman
Annons:

Juryns motivering till priset

Många av Sveriges bästa marknadschefer har varit framgångsrika för att de är uthålliga och konsekventa i sitt varumärkesarbete. Det gäller även Sveriges bästa marknadschef. Men det som gör hen unik är modet att också förnya, förändra och förstärka varumärket i en kategori som lägger fokus på produkter och priser. Det modet har belönats med att fler och fler har årets vinnare alla kategorier som sitt förstahandsval.

Michael Grimborgs Synsam-resa började 2015. Sedan dess har han tillsammans med vd Håkan Lundstedt stakat ut en tydlig strategi för bolaget. Det är också den som ligger till grund för priset, tror Michael Grimborg.

– Vi insåg tidigt att saker behövde göras. Bland annat behövde vi få lite mer ordning, strukturera upp våra fyra marknader och landa i ett gemensamt Synsam. Det tycker jag att vi har gjort.

Priset som årets marknadschef tillägnar han, väldigt osjälviskt, bolaget och medarbetarna omkring sig.

– Visst är det väldigt roligt att få ett sådant här pris, men det är snarare Synsam och funktionen än jag personligen som får utmärkelsen.

Men du har väl ändå en stor del i det?

– Visst har jag varit med och bidragit till att vi har gjort saker rätt. Jag har en säljbakgrund och gillar att gå rakt på mål utan större omvägar. Jag tror att jag står för mod att våga välja bort saker och fokusera på det vi faktiskt ska göra.

I våras utsågs vd Håkan Lundstedt till Årets Ledare på Retail Awards och nu får du pris som Årets Marknadschef. Det går bra nu?

– Det är alltid roligt att vinna priser och de här utmärkelserna ska tolkas som att vi har något bra på gång.

Vad är du mest nöjd med som marknadschef för Synsam?

– Att vi har satt en tydlig strategi vad gäller såväl butikskoncept, kundvarv, färger och vår abonnemangsmodell och nu börjar leverera på alla de punkterna.

Svårast då?

– Att få ut besluten och skapa förståelse för dem längst ut i alla led i bolaget. Men vi har över 1000 optiker som alla brinner för att göra ett riktigt bra jobb. Jag skulle därför inte kalla det svårt, utan ser det som utmaning.

 

Fakta: Här är alla vinnare under galan Sveriges Bästa Marknadschefer 2018 – kategori för kategori

Apotek: Sofia Modig, Apotea

Försäkringar: Emma Brandt Johansson, Trygg Hansa

Bank: Fanny Wallér, Länsförsäkringar

Hemelektronik: Johan Järnliden, Elgiganten

Kläder: Patrik Nygren-Bonnier, Åhléns

Livsstil: Patrik Grabenbauer, Willy

Snabbmat: Tobias Karlsson, Max

Bilar: Tom Hedström, Audi

Optiker: Michel Grimborg, Synsam

Researrangör: Anna Laestadius, TUI

Drivmedel: Johan Backman, Circle K

Telekom: Linda Wetterborg, Telenor

Byggvaruhus: Johan Saxne, Bauhaus

Onlinespel: Jörgen Sparredal, Bet 365

Sporthandel: Linda Beigler, XXL

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...