Synsam går som tåget – försäljningen ökade 11 procent under förra året

25 nya butiker och en försäljningsökning på 11 procent. Vd Håkan Lundstedt är nöjd när optikkedjan Synsam stänger böckerna för 2019.
Annons:
Text: Helen Preutz
Annons:

Under det gångna året uppgick nettoomsättningen till 3 741 miljoner kronor vilket kan jämföras med siffran på 3 380 miljoner kronor under 2018.

Det justerade rörelseresultatet uppgick till 984 miljoner kronor – en ökning från 643 miljoner kronor föregående år.

Abonnemangstjänsten Synsam Lifestyle som sjösattes 2016  fortsätter att spela en betydande roll för företaget och  omsatte 343 miljoner kronor under det fjärde kvartalet 2019, en ökning från 295 miljoner kronor under samma period föregående år.

– Jag är övertygad om att vi är väl positionerande för att uppnå våra strategiska och finansiella mål även framöver, säger Håkan Lundstedt och nämner fortsatta satsningar inom områdena ögonhälsa och hållbarhet.

Under 2019 öppnades totalt 25 nya butiker i Norden, varav sju under det senaste kvartalet. Enligt Synsam Group är etableringstakten i linje med planerna. 

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...