Foto: Annika Af Klercker

Sverigechefen om krisen inom XXL: ”Gäller främst Norge”

XXL vinstvarnade tidigare i veckan då kedjan varit alldeles för aggressiv med rabatter under Black Friday. Nu kommenterar Sverigechefen krisen. ”Vi står fast vid vår plan”, säger Jannicke Blomsnes.
Text: Pontus Edman, Daniel Norman
Annons:

Market berättade tidigare i veckan att XXL vinstvarnar.

En aggressiv prisstrategi gjorde att för mycket av inköpen under fjärde kvartalet koncentrerades till Black Friday.

Nu kommenterar Sverigechefen Jannicke Blomsnes krisen.

– Den svenska verksamheten har varit präglad av en tuffare marknad, men vinstvarningen är i stor grad relaterad till den norska verksamheten. Vad resultatet blir återstår att se. Alla vet att marknaden i Sverige är tuffare än någonsin och att ett stort skifte i retail är på gång, säger hon.

Var black Friday-smällen lika påtaglig i Sverige som i Norge?
 – Vi hade en bra aggressiv kampanj på Black Friday. Den negativa utvecklingen gäller främst Norge, poängterar hon igen.

Jannicke Blomsnes säger till Market att den svenska verksamheten inte påverkas av det som sker på koncernnivå  – i alla fall inte som det ser ut nu.

– Vi står fast vid vår långsiktiga strategiplan.

I samband med vinstvarningen valde koncernchef Ulf Bjerknes att lämna sin post efter bara två månader.

I stället kommer grundaren, Øivind Tidemandsen, att ta hand om den dagliga driften i väntan på att en ny koncernchef är på plats.

– För mig är det positivt att Öyvind Tidemandsen går in starkare. Jag har själv jobbat på företaget i många år och att få jobba närmare honom är för mig en stor motivation då jag vet vad han står för, säger Jannicke Blomsnes.

Kommer vi få se ett annorlunda XXL i framtiden?
 – XXL har samma koncept som vi alltid haft. Det handlar snarare om att tydliggöra för konsumenterna vilka fördelar de får när de handlar hos oss.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...