Sverigechefen om Kappahls nya butikssatsning: ”Det här är ett första steg”

Kappahl låter en avdelning bli en egen butik. ”Det är ett sätt för oss att vara mer flexibla och komma närmare kunden”, säger Sverigechefen Martin Barden. Han utesluter inte fler liknande satsningar.
Text: Daniel Norman
Annons:

Den 28 februari öppnar Kappahl Kids i Ringens köpcentrum på Söder i Stockholm.

– Kort kan man säga att vi ser att vårt barnsortiment är uppskattat och att det är en ökad del av vår försäljning, säger Martin Barden till Market.

Men det är också ett led i att skapa mer flexibla butikslösningar. Kappahl tar helt enkelt sin barnavdelning och låter den bli en egen butik.

– Den kommer att vara lite annorlunda jämfört med våra traditionella butiker. Det kommer att finnas fler lekfulla element där, säger Martin Barden.

Kappahl länge velat öppna en butik på Söder i Stockholm.

– Det är många småbarnsfamiljer som bor där och många föräldrar som arbetar i området.

När lokalen i Ringen, på 300 kvadratmeter, dök upp såg kedjan en möjlighet att testa ett skalbart koncept.

Martin Barden utesluter inte att Kappahl Kids får fler butiker framöver.

– Jag skulle säga att det här är ett första steg. Sedan måste kunden få säga sitt och vi ska utvärdera. Så vi börjar med den här så får vi se sedan. Vi hoppas att det blir uppskattat.

Det kan till och med bli så att andra avdelningar får chansen att stå på egna ben.

– Jag utesluter inte det. Den fysiska butiken är viktig för oss i kombination med e-handeln. Här får vi möjlighet att vara mer flexibla utifrån de lokaler vi hittar, säger Martin Barden.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...