Foto: Foto: Pressbild

Svenskarna: Här får vi bäst service

Åtta av tio hyllar servicen på Systembolaget. Monopolföretaget får bäst betyg i hela handeln. ”Ansvaret och servicen går hand i hand.”
Text: David Jansson
Annons:

Tio i topp: De ger bäst service

Andelen konsumenter som berömmer servicen.

1. Systembolaget 79%
2-3. Apoteket 70%
2-3. Apotek Hjärtat 70%
4. Akademibokhandeln 66%
5-6. Kjell & Company 62%
5-6. NK 62%
7-8. Apotea 60%
7-8. Ikea 60%
9. Kronans Apotek 58%
10. Clas Ohlson 57%

Källa: Handelns hetaste kedjor och butiker 2016.

Bra service är ett viktigt vapen i den allt hårdare konkurrensen. Men det är en butikskedja som saknar konkurrens som flest konsumenter förknippar med bra service: Statliga Systembolaget.

Det visar Markets nya rapport Handelns hetaste kedjor och butiker 2016.

Nästan åtta av tio konsumenter (79 procent) som har en relation till Systembolaget berömmer servicen, ett betyg ingen annan kedja i detaljhandeln når upp till.

– Jätteroligt och någonting som sporrar oss att fortsätta utvecklas, säger Lennart Agén, presschef på Systembolaget.

– För oss hänger kundnytta och samhällsnytta ihop. Vi vill utifrån kundens behov ge bästa tänkbara service men alltid inom ramen för att också sälja på ett ansvarsfullt sätt.

Hur viktig är servicen för Systembolagets legitimitet?
– I grunden handlar det om att man inser nyttan med att alkohol inte säljs som vilken annan vara som helst, svarar Lennart Agén.

–  Men hos oss går verkligen ansvaret och servicen hand i hand. Kunderna uppskattar att vi informerar om alkoholens risker och säljer med ansvar. Våra försäljningsregler innebär till exempel att vi inte använder oss av merförsäljning.

Rapporten Handelns hetaste kedjor och butiker 2016 visar också att väldigt många konsumenter förknippar de stora aktörerna på apoteksmarknaden med bra service.

Såväl Apoteket, Apotek Hjärtat och Apotea som Kronans Apotek finns med på tio i topplistan över de aktörer i detaljhandeln som får bäst servicebetyg av konsumenterna.

På den listan finns också Akademibokhandeln, Kjell & Company, NK, Ikea och Clas Ohlson (se topplistan här intill).

Hur ser konsumenterna på din kedja? Här kan du beställa rapporten.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...