Foto: Shutterstock

Svenska modehandlare gör gemensam sak – kraftsamlar för hållbarare utveckling

Ett tiotal svenska modehandlare, med en gemensam omsättning kring 1,3 miljarder kronor, har bildat intressegruppen United Retailers. ”Tillsammans blir vi en kraft som kan motverka en utveckling som håller på att urholka vår bransch”, säger Torbjörn Rusck, en av initiativtagarna.
Annons:
Text: Michael Sandsjö
Annons:

Konstanta erbjudanden, rabatter och lockerbjudanden.

Nu går en grupp etablerade modehandlare samman för att försöka påverka framtiden inom den egna branschen.

Torbjörn Rusck, vd på klädbutiken Ströms Man & Woman i Stockholm, är en av flera initiativtagare bakom United Retailers.

– Vi menar att konsumenterna blir förvirrade över de ständiga prissänkningarna som tagit över. Vi vill att kunderna ska kunna lita på att en produkt har rätt pris. För att de ska kunna göra det behöver vi främja långsiktighet istället för snabb vinning, säger Torbjörn Rusck och fortsätter:

– United Retailers ska inte vara en missnöjesgrupp. Vi vill ha en dialog med leverantörerna och börja diskutera den långsiktiga hållbarheten i branschen på allvar.

Ett tiotal aktörer med ungefär 50 fysiska butiker spridda över landet finns med i satsningen hittills.

– Vi tror att vi har en större trovärdighet utåt när vi är flera. Kraften blir starkare om vi går samman med ett gemensamt budskap, säger Torbjörn Rusck.

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...